fredag 18. desember 2015

Frank skal rebrande Devold


Devold - ulltøy - en tanke traust?
Overskriften er hentet fra nettstedet Kampanje. Hva betyr det? - noen tror kanskje at en som heter Frank skal sette nye etiketter på Devold. Det handler nok ikke om det...

Branding og rebranding handler om merkevarebygging - Brand er merke på engelsk, og på gammelnorsk forsåvidt - av å brenne merke, svimerke. Hva betyr merkevarebygging egentlig? - Jo det betyr å bygge opp kjennetegn og assosiasjoner rundt et produkt, slik at de rette tanker dukker opp når man hører merket.

Når jeg hører Devold så tenker jeg trauste ullklær, norsk - litt kjedelig. Fjelltøy. Det er vel dette Frank skal gjøre noe med - få inn noen verdier som er litt mer entydig positiv - i forhold til design, form, tekniske spesifikasjoner, tilhørighet, signalverdier. Gjøre at folk gjerne vil bli sett i Devold, kanskje. Det er merkevarebygging. Og Frank er et reklamebyrå. Det er derfor de skal hjelpe til med det. Reklamebyråer hjelper til med markedsføring. Det var altså Kampanje som bragte saken på nett.

Slike saker kan det være greit å tenke gjennom - hva ville jeg gjort? Hvilke tanker ville jeg hatt rundt det. Så skaper man litt spenning til rebrandingen er gjort - og vi kan se hvordan det ble.

Vi følger med, det er en måte å lære på, nemlig...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar