torsdag 10. desember 2015

Michael Kors satser digitalt

Bilde fra filmen
Michael Kors bygger merket sitt. De har tidlig adopsjon av nye digitale innovasjoner som del av markedsstrategien. Adopsjonsbegrepet kan brukes om flere enn forbrukere - også bedrifter som kunder av reklameselgere.

Det er nettstedet adweek som bringer nyheten om at Michael Kors satset tidlig på den nye 30 sekunders plakatannonsen som ble mulig på instagram. Du kan se en kortere versjon i saken, 15 sekunders versjonen. 30 sekunds versjonen ser du her. Jet-Setliv i Paris med modellen Lily Aldridge, i gjett hvilke sko...

I saken ser du også resultatene Michael Kors har fått målt - såkalt brandawareness - merkekjennskap. Og på hukommelse - folk sa de hadde sett annonsen. Det er alltid spennende hvordan mennesker vil forholde seg til nye formater i markedskommunikasjonen - for eksempel lengre annonser på sosiale medier.

Ellers leser vi om en interessant måte å bygge opp annonsene, først med en annonse på instagram, en follow up på Facebook, som så drev mange over på Michael Kors websider. I kampanjeperioden økte trafikken 2,6 ganger på nettsiden. Interessante tall fra medier som gjør at man kan måle og styre mer enn tidligere. Man kan følge brukernes bevegelser, og ser hva som gir effekter. Markedsføringen blir mer resultatrettet. Mindre reklame vil bli laget og kjørt uten måling. Så gjenstår det å se om det blir økt salg. Men effekter i forhold til merkekjennskap og merkeassosiasjoner, det har det blitt.

Spennende tider å følge faget...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar