torsdag 17. desember 2015

Raske varer

Tannkrem -et eksempel på FMCG
Et begrep man ofte hører i markedføringspraten er FMCG. Det er en forkortelse - et akronym, trukket sammen av Fast Moving Consumer Goods. Raske forbruksvarer på en måte.

Hva medfører dette egentlig, siden man prater om det som et eget begrep? Jo det at varene er raske, det sikter til at varene er raskt gjennom butikken - kort tid i hylla, det selges mange av dem, høy omsetningshastighet og ofte lav fortjeneste hver gang - men når det skjer mange ganger så tjener man penger på dem allikevel. For de selger mye, mange av FMCG-produktene.

Dette er gjerne dagligvarer - ofte nødvendighetsvarer på en eller annen måte, og varer som ikke medfører allverdens dyp refleksjon over kjøpet hver gang. Det er ikke noe som er viktig for livet ditt - om du bruker Solidox eller Colgate eller Aquafresh eller en annen tannkrem er ikke bestemmende for din livskvalitet. Varene er tvert imot ganske like. Allikevel handler mange alltid det samme - av en eller annen grunn. Grunnen er ofte merkevaren. Forskjellen er at du har et forhold til det, på en måte, selv om det ikke oppfattes å spille allverdens rolle for deg.

Hvor kommer dette fra da? Fra senderen av tannkrembudskap, og hvem det går gjennom. Du overtar budskap om akseptable tannkremer fra folk rundt deg. Fra dem som "serverer" deg tannkrem. Vaner overtas. Sannheter om at tannkrem kan være "en ring av selvtillit", bedre beskyttelse, eller hvitere enn noen andre. Slike ting.

Og hvem vinner kampen om slike FMCG? De som har et merke som har tillit, slik at den plukkes med på ren autopilot. De som er plassert riktig i hylla. De som har rett pris. De som har god nok distribusjon i forhold til spredning og pris. De som oppnår store nok volumer (i antall) til at de tjener penger og dermed kan konkurrere ut andre. De som er der når kunden er der. For handel og for kommunikasjon. Det handler en del om tempo, tilstedeværelse og handlekraft. Og ikke minst i Norge - de som er på god fot med matvarekjedene. I Norge er dagligvarehandelen utrolig konsentrert. De som kjøper inn for disse har stor makt. Så god merkevare betyr bedret forhandlingsstyrkei forhold til kjedene også.

De store og gode vinner i konkurranse - som regel...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar