torsdag 3. desember 2015

Volvo satser premium


Nye Volvo S90
Premium er toppklassen av biler. Biler for dem som ikke er så prisfølsomme, men for de som vil ha det beste, og vise det - "Das Beste oder nichts" som Mercedes sier. Volvo vil også være der.

Og de satser friskt leser vi - nye modeller som skal konkurrere med merker som Mercedes, BMW, og Audi. Og andre som satser i dette markedet selvsagt. Og de får skryt - den vakreste Volvo noensinne, sier designsjefen selv. Farvel til oppblåst Mondeo-look uttrykker Dagens Næringsliv omtrent det samme.

Ellers er jo Volvo kjent for å være det sikre bilmerket.  Merket som tar sikkerhet alvorligst av alle. I tillegg har de satset på førerassistanse. Også det et naturlig valg for den som tar sikkerhet alvorligst. Store dyr oppdagelse er et annet - kommer det en elg travende, er det ikke bare du, men faktisk bilen som får det med seg.

Så Volvo er ikke bare søta brors bilprosjekt - det er også meget moderne. Innovativt. I drift mot det mer eksklusive. Og ikke bare svensk. Det er nok kinesere bak på eiersiden. Men for Volvo er den svenske identiteten viktig i merkebyggingen.

Virkemidlene i merkevarebyggingen er mange - bruk av presse, bruk av kjente personer som holder knytningen til Sverige, filmer fra blant annet Lofoten - i en Volvo er en omvei ingen ulempe, produktplassering i Truls på tur. Truls Svendsen kjører alltid  Volvo, og er glad i å kjøre bil. Noen som lurte på hvorfor.? Merkevarebygging alt sammen.

En ny æra innen design, innovasjon og luksus - sier Volvo selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar