mandag 14. desember 2015

Julegjøn fra Posten?

Man følger i detalj hvor sendingen er
Det nærmer seg jul. Det kan få en til å tenke litt mykere tanker enn ellers, og så gjør man kanskje som meg, kjøper julegaver til sin gamle mor. Nå er det slik at jeg bor i Trondheim, min mor i Sandefjord. Da er det praktisk med Posten.

Jeg pakket nemlig presangen i Norgespakke og sendte i vei pakken. Ja det var litt med det før også, men her er det sendingen som var det interessante.

Så hadde jeg glede av å følge sendingen underveis via pakkesporingen. Jeg var litt bekymret for at min mor måtte gå til postkontoret, så stor var lettelsen når jeg så at jeg med et klikk kunne bestille hjemlevering. Jeg tastet inn noen opplysninger inkludert leveringssted og betalingsinformasjon og fikk så en epost om at levering var bestilt. Jeg sammenlignet med kvitteringslappen på sendingen - og fikk en stor overraskelse. Sendingsnummeret var helt annerledes enn kollinummeret på kvitteringen. Heller ikke ordrenummeret stemte. Det eneste som stemte var mottakers postnummer.

Jeg logget meg inn igjen for å sjekke og brukte det nye sendingsnummeret - og der - det stemte. Men det var jaggu litt julegjøn... Skremme opp folk slik i førjulstiden da... Merkelig at de forandrer et nummer som folk sitter og pakkesporer etter. Ja de har flere numre - man kan spore etter referanse-, sendings-, kolli- eller mobilnummer. Jeg prøvde det siste - fungerte ikke. Julegjøn det også.

Men bortsett fra litt tungvinte og forvirrende numre et ganske bra system også for å kunne følge en pakke. Posten har en del smarte løsninger, det skal de ha. Og får til mersalg på frakten sin. 99,- kroner ekstra i tillegg til de 179,80 frakten ellers kostet.

Prøvde også appen som posten har, der kan man faktisk skanne pakkelappen og slippe og skrive inn den lange tungvinte koden på fire bokstaver og ni tall. Praktisk.

Så får vi se i morgen om pakken blir levert. Sjekket i banken. Betalingen var gått i orden så jeg...

Merkevaren Posten
Før hadde Posten et slagord "Posten skal frem" - slagordet nå er "vi lever for å levere", og så hadde de en stund "oss mennesker imellom". De prøvde seg også på "Nå kommer posten dit du er" i 2001, men fikk litt trøbbel med det kan man lese. Litt usikker på om jeg synes det har gått framover på den fronten - slagord altså.

Posten har to merkevarer - Posten og Bring, kan vi lese på sidene deres.

Interessant organisasjon - et tidligere statsmonopol som nå møter konkurranse.

Interessant å se hvordan de tilpasser seg situasjonen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar