onsdag 16. desember 2015

IKEA selger på nett

Det er mange måter å organisere handel på
Mellom 6 og 10% av salget på IKEA foregår på nett. Dette er en praktisk måte å handle på, som folk er i ferd med å venne seg til. Dette gjør at møbelkjeden kan nå ut over større deler av landet enn de ellers ville. Men det er heller ikke helt uten utfordringer.

Stikkord er frakt. Norge er langt og lite befolket der det er lengst, for å si det litt flåsete. Det koster å frakte. Det blir mange kilometer pr kunde, og da er det mer utfordrende å få det til å lønne seg. For når man regner ut en pris er varens pris et element, frakt og forsikring et til, som kan få varen til å bli så dyr at kunden allikevel ikke vil handle der.

Møbelgiganten har varehus enkelte steder, og får folk til å kjøre langt for å handle hos seg. Dette har overrasket, leser vi i en artikkel på netthandel.no. For de som sitter i sentrale strøk og regner på hvor langt ville jeg orket å kjøre for å handle, klarer ikke å forutse stemningen i mer landlige og særlig nordlige områder. Der er folk villig til å kjøre et stykke. De tar det som en tur.

Kjeden etablerer show-rooms noen steder leser vi. Altså steder kunder kan gå inn og se utstilte varer, for så å bestille på nett. Da slipper man mye bemanning og lager om det ikke er lønnsomt, men kan dekke området allikevel. I tillegg er en løsning å etablere pick-up-points; steder hvor varene kan leveres samlet og hentes. Også det får ned frakten for selskapet, som jo må legge denslags på prisen for å få det til å lønne seg. Å frakte alt til ett sted er billig i forhold til milevis hit og dit. En forbruker som kjører 20 mil hver vei for å hente regner kanskje ikke slik på det.

Det er ikke alltid så lett å forutsi folks atferd

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar