tirsdag 1. november 2016

Fra en markedsførers hverdag...

Markedsplan  - ikke bare en serie tilfeldige hendelser
Halloween er over, november er her - snart black friday, førjulstid - julebrus kaker og marsipan, cyber monday advent og julegavehandelstid, før det hektiske romjulsalget, før januarsalget deretter setter inn. Det er alltid et salg - med reduserte priser eller ikke... Puh!

Før jul må vi handle så da er ikke prisene så reduserte, men det er lurt inn noen dager vi skal forbinde med salg allikevel. Jeg har skrevet om disse salgene tidligere på bloggen her, om du lurer på bakgrunnen. Black Friday og Thanksgiving, Black Friday i Norge, og svart helg og fredagskos...

For den som skal markedsføre noe er høytider og anledning rammeverket man henger markedsplanen på. Det er dagene man plukker ut når ting skal skje.

Men bakom det må man ha gode målsetninger, som forutsetter at du har kartlagt situasjon godt i forkant. Målene skal beskrive hva man vil oppnå, målgruppevalg og valg av konkurransemidler kaller vi markedsstrategi.

Når du kombinerer denne med "days like this" - dager folk har hørt om eller oppfatter at det er noe spesielt med - så kan man lage konkrete aktiviteter, altså handlingsplaner - hvordan kan man bruke Black Friday til ulike "stunts" som ikke bare er løsrevne innfall, men del av en helhetlig og litt lengre plan.

Det er dette som gjør markedsføring til noe mer planmessig enn bare en serie morsomme innfall som ikke henger sammen.

Slik er en markedsførers hverdag - som igrunn var overskriften her - god november!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar