tirsdag 8. november 2016

Rema avslutter VG-samarbeid

"godsaker" som dette blir det mindre av fremover...
Rema har en stund holdt på med et samarbeid med VG, hvor VG har skrevet "gode" saker sponset av Rema. Saker om Familie og gode verdier, som styrker Rema - hva man forbinder med Rema.

Konserndirektør annonse i Schibsted Norge, Per Håkon Fasting, som er tidligere kommersiell direktør i VG, etterlyste i fjor skryt for at VG satset nytt. Rema. Gjennom saken og lenkene i den kan du sette deg litt inn i diskusjonen om det relativt nye begrepet innholdsmarkedsføring (content marketing), som kort fortalt går på å blande journalistikk og markedsføring.

Noen mener dette er edelt og redder pressen, som jo sliter i den nye digitale virkeligheten. Atter andre mener som du kan lese at det ikke er edelt å "brenne ned en by for å redde den".

Nå kan vi lese at Rema avvikler. Rema er ikke og har aldri vært medienes Florence Nightingale -  de tenker hva som tjener dem kommersielt. Hva tjener man penger på - på kort sikt og på lang sikt. Det tenker Rema på. Og det  skal Rema tenke på.

Det er faktisk Rema meget gode til å tenke på. De tenker på dette på en markedsføringsmessig god måte. De er tydelige på sine mål, og jobber for dem. Og de er tydelige på sine markedsstrategier og tør å gå for dem, og holde på dem. Og de gjennomfører, gjennomfører, gjennomfører, kontrollerer, og korrigerer -  hele tiden. Kontinuerlig blir de bedre. Det er verdt å berømme dem for, selv om det sikkert er mulig å finne en hel del å kritisere dem for også.

Nå har de prøvet innholdsmarkedsføring - og slutter med det i denne formen. Jeg er blant dem som har uttrykt meg skeptisk til dette. Det er fristende å si "hva sa jeg", men jeg kjenner ikke grunnene til at de slutter, så jeg står over. Eller kanskje jeg sa det...?

Hva tjener man egentlig på noe slikt lurer du kanskje på? - Man kan bruke det både til å bygge assosiasjoner til merkenavn, som nevnt. Man kan til en viss grad påvirke hva som blir tema. Og i tillegg viktig; Man kan telle trafikk og finne ut noe om folk som man kan bruke til å forbedre markedsføringen. Man kan altså nærmest bruke dette som en markedsundersøkelse. Man ser hva og hvordan folk klikker, hvor lenge de leser, hvor de kommer fra, hva de er opptatt av - slike ting. Og bedre enn det - man avslører dem. Spør du dem, så svarer de det de vil svare. Her får du sannheten om deres atferd på nett, ikke noe synsing, dårlig husk eller "pynting på sannheten". Derfor er dataene man får inn av høy verdi.

Interessant er det ihvertfall å følge med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar