mandag 21. november 2016

Ulike produkter - ulike kunder - samme firma

Sag som orker å sage de tunge jobbene...
Hvis du er litt interessert i å skru selv har du kanskje hørt om Black & Decker. Alle hjemmefiksere har sikkert det, og har en oppfatning av hvor bra de er.

Merker finnes i fleng i dette markedet, Bosch, Makita og DeWalt er eksempler på merker som for mange klnger bra.

Man kan skille markedet inn i proffbrukere og amatører. De ivrigste amatørene beveger seg opp mot proffmarkedet i utstyr.

For proffene er kvalitet avgjørende. Det må holde og levere. Det må virke og holde over tid, og lading må virke. Prisen er mer underordnet for dem, for plunder og heft koster også. Da vil det være mer lønnsomt å betale mer, og så kunne jobbe uavbrutt enn å kjøpe billig og at utstyret ikke holder. Dessuten får de fratrekk for sine kostnader i forhold til skatt, så det blir billigere. Kanskje er de også prioriterte kunder hos forhandlerne, og kjøper utstyret til en litt lavere pris på grunn av det, siden de handler så mye ønsker nok mange leverandører å holde en langsiktig kontakt med disse kundene.

Så her er det snakk om helt forskjellige segmenter - noen proffe, noen amatører som er mer kostnadsbevisst. Noen som bare skal lage et lite hull, eller sage en liten plate eller planke nå og da.

I denne saken legger vi merke til beskrivelsen av noe som omtales som en "banebrytende batteridrevet bajonettsag". Spenstige saker. Det er verktøyfirmaet Stanley Black & Decker som har utviklet en håndsag som tåler å jobbe tungt - og det er i håndverkersegmentet. Anbefalt utsalgspris, kr 7 811 med 2 stk 54V batterier og lader. Så om du har åtte tusen å avse til en håndsag så får du antakelig en veldig bra sag. Fra samme firma kommer også forbrukermerket Black & Decker.

Og det er kanskje det vi andre kjøper på tilbud på Obs!Bygg, Byggmakker, Byggern eller hvor vi nå finner tilbudene. Da heter de altså Black and Decker, og er laget for sånne som oss. Gode nok til vårt bruk, kanskje? Og billige nok til at vi tar oss råd til dem, vi som helst vil ha noe som koster godt under denne prisen.

Så dette er eksempel på en type produkt med svært forskjellige produkter og merker, som retter seg mot helt ulike segmenter.

Vi er forskjellige - det er det som er segmenteringens grunnlag...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar