lørdag 26. november 2016

Smart markedsføring - heia Rema!

Bilde fra Adresseavisen, Foto: Håvard Haugseth Jensen
Hvorfor skal vi gjøre noe? I markedsføringen altså. Hva er det som driver oss til handling? Hva får oss til å være med på ting og gjøre ting i markedsføringen? Jeg har akkurat skrevet om Black Friday, som jeg ikke synes er særlig smart.

Black Friday er innholdstomt. Det er flokkmentalitet som "alle" må være med på, og som skaper en salgsdag til. Ikke mer salg, men billigere priser den dagen. En salgsdag til. I en del tilfeller, for eksempel Elkjøp, så har vi gjennom media hørt om at prisene settes opp først, så settes ned til denne dagen. Slikt skaper bare en følelse av humbug, og vil kunne føre til forakt. Handelen blir latterlig - patetisk. Det trenger den ikke være.

Jeg hørte om en samtale i går hvor en av butikkene som hadde Black Friday selv synes dette var bare tull, som de "måtte" være med på fordi alle hadde det. De kunne ikke være de eneste som ikke hadde det. Dagen kostet dem masse ekstraarbeid. Forslaget om å ikke ha det neste år, men å annonsere at de ikke hadde det skulle nå vurderes. For en kvalitetsklesbutikk noe å tenke på. Man handler ikke i en dyr butikk fordi de er billig, så hvorfor i alle dager skal de være med på å skape eget prispress på slike dager, når de allerede har januarsalg og tulldager?

Rema representerer dagens lysstråle av smart markedsføring i dag. De har skaffet ansattuniformer som engasjerer, som er litt førjulskule og som kan gjøre folk glad. Det er et samarbeid med Moods of Norway.  "Team Ribbe" og "Team Pinnekjøtt" står det på de artige uniformsgenserene som selvsagt er i Remas farger, blått, rødt og hvitt.

- Gjør dagen litt gladere. Ikke alle fikk retten de ønsket på uniformen sin, slik som hadde vært aller best i forhold til de ansatte. Men de er ikke dummere at de ikke må bli for selvopptatt. Kunden må føle at det er litt "team-meg" i det, det er viktigere enn at de ansatte får fortalt hva de spiser når de har fri, det skjønner nok helt sikkert de ansatte også. Til neste år vurderer de også "Team lutefisk" leser vi.

Det smarte med dette er at det passer så godt med konseptet til Rema. Det er godt humør, det er Remastil og julestemning og Moods of Norway. Ikke så dumt å ha designer-uniformer. Man føler seg litt kul, og det er i tillegg norsk. Og det bryter ikke med det andre Rema står for.

Den fremste av alle kriterier for om markedsføringen er god eller ikke er om den er et egnet virkemiddel for å oppnå et av målene du har med markedsføringen din. Jeg mistenker (vet) at mange tiltak bare dukker opp, og man kan nærmest ikke la være å være med. Slik markedsføring blir sjelden verken god eller målrettet. Den beste markedsføringen er den man gjør fordi man har tro på at dette kan få til noe. Det er dette som får meg til å heie på Rema. Bra markedsføring! Liker! Og for ordens skyld gjentar jeg at dette ikke på noen måte er noen sponset blogg, det er rent faglig fundert:

Heia Rema!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar