Et styrtet SAS-fly etter overmaling av vraket |
Trolig så omfattende at hadde de samme prosedyrer vært brukt i biltrafikk ville vi knapt hatt ulykker her nede på bakken heller.
Igjen da står da tekniske problemer og feil, hvis flere feil oppstår, som ikke kan korrigeres godt nok med reserveløsninger. Og sist menneskelige feil. Dårlig kommunikasjon kan være en viktig undergruppe her.
Som markedsførere i forhold til alle nivåer man kan jobbe i en organisasjon er det også viktig å tenke på hvilke mål man jobber etter. Et eksempel som skader trygghetsfølelsen skjedde med Norwegian i Bangkok leser vi på tv2-nyhetene.
Saken var at de opplevde en teknisk feil. Det er ikke helt unormalt, og håndteres stadig vekk. Det finnes prosedyrer og reserveløsninger for dette.
Men så skjedde det at en passasjer tar bilde av at drivstoff renner fra en drivstofftank på vingen. Passasjeren får da angivelig beskjed om å ikke ta bilder på grunn av brannfaren og videre å slette bildet. Dette er ikke bra, og bør føre til noen indre runder om kommunikasjon i Norwegian. Slik håndtering svekker troverdigheten til at man åpent jobber for sikkerhet i alle ledd.
Dette minner om en langt verre sak i 1991, da et SAS-fly nødlandet og brakk i tre deler utenfor Stockholm. Mange reagerte den gang på at flyets merker ble overmalt der det lå. Det viktigste ved dette var at noen opplevde dette som et tillitproblem. Noen mente SAS prøvde å skjule sin ulykke. De håpet nok at ulykken ikke skulle assosieres med dem, og oppnådde det motsatte.
Det får en til å tenke - skjuler de også andre ting. Det er rett og slett ingen god måte å håndtere en krise på. I en krise må ingen forsøke å skjule noe, men tvert om søke offentlighet og upartiskhet rundt håndteringen. Hvis ikke mister man tillit.
Den samme praksisen kan man se ulike steder i verden, her et Thai-fly som skled av rullebanen i fjor. Legg merke til overmalingen av logo/navn. Lurt? Tvilsomt.
Enig? Eller ikke? Legg gjerne igjen en kommentar i meldingsfeltet under...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar