Dukket opp en sak som forteller noe om praktisk markedsføring i meieribransjen her om dagen.
Deler denne saken fra kampanje.com med bloggleserene, fordi den forteller om både reklame og produktutvikling. I dette tilfellet hører vi om rømme på flaske. Interessant ellers fordi dette er en nokså liten utfordrer til Tine. Tine er merkevaren på den tidligere eneste leverandøren innenfor melk - tidligere var melk melk, og det var det. Nå er det flere merker som konkurrerer om det samme produktet. De som lykkes best er de som velges, og det er ikke helt tilfeldig hvem det er. Det er de som er flinkest i markedsføring. Dette kan gå på at de selges flest steder, eller best plassert innenfor salgsstedet, de som kommuniserer best, de som har det beste produktet (som også kan omfatte forpakninger leser vi), de som har best priser, de som anbefales av betjeningen.
Ellers finnes det også en annen måte å markedsføre melk, nemlig gjennom melk.no. De som kaller seg for Opplysningskontoret for meieriprodukter. I matvaresektoren særlig finnes de såkalte opplysningskontorene, som brukes til å fremme omsetningen av ulike produkter. Informasjonen fra disse oppfatter nok de fleste som nærmest offentlig informasjon - kjempetroverdig... De er ikke nøytrale, jeg har omtalt opplysningskontorer tidligere på bloggen her, søk det opp og les.
Legg altså merke til at markedsføringen ikke begrenser seg til ett tiltak. Det er en helhet av ulike koordinerte tiltak som samlet gir de resultatene man får.
Interessant sak? Legg gjerne inn en kommentar under.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar