onsdag 15. januar 2014

Boikott av Canada Goose

Du har kanskje fått det med deg. Et utested i Lillehammer nekter å ta imot gjester som bruker Canada Goose jakker.

Nå lager forsåvidt Canada Goose mer enn jakker, men jakka har blitt pekt ut av utestedet Felix på Lillehammer og flere som selve symbolet på overtredelse av dyrevelferd. I jakkene brukes nemlig coyoteskinn, og selv om det er rikelig med coyote, så fanges de som brukes til Canada Goose jakkene på en dårlig måte, mener noen. Firmaet som lager jakkene benekter dette.

Motstanderene av Canada Goose mener klærne er eksempler på klær skapt av lidelser, og et symbol på dyremishandling, leser vi. Og som om ikke dette var nok, så kommer gåsedunet fra dun nappet av levende gjess, som er tvangsforet med rør for å blåse opp størrelsen på levra deres, i den uedle hensikt å tjene penger på dette, kan man få inntrykk av.

Er dette sant? Ikke godt å si. Tonje Kvamme sin blogg tar engasjert opp saken på sin blogg. Canada Goose nekter for dette. At bilder og film viser grusomme ting, er riktig. Men at dette beviser at Canada Goose gjør kritikkverdige ting? Vet ikke helt... Men har Canada Goose et problem? Ja.

Hva har dette på denne bloggen å gjøre? To ting egentlig som berettiger at dette er skrevet om her:

1) Som markedsfører er du menneske. Akkurat samme samvittighet bør gjelde for deg i markedsføringen som for livet ellers, og da tenkes det på alt - fra planlegging, produksjon, transport til reklame og salg. Kan du ikke stå for det, så ikke gjør det.

2) Om man antar at man kan stå for det, så må du kunne håndtere bråk som dette. At en gruppe mennesker vender seg mot deg. For det kan skje. Disse folkene liker ikke pels. De vil bekjempe folk som driver med pels. Og de gjør det. Nå går det ut over Canada Goose. Å håndtere en opinion (meningsdannende flokk) er ikke lett.

Dette er et eget fagfelt, med egne firmaer som bistår med dette. Firmaer som Gelmuyden og Kiese, og Burson Marsteller er et par eksempler på det. På bloggen PR-prat kan du også lese mer om PR fra kommunikasjonsforeningen. Dette er en egen bransje, som også er opptatt av etikk og "corporate social responsibility". Du kan lese mer om csr på sidene til nettverk for samfunnsansvar sine sider.

Avslutningsvis: Jeg skal ikke sette meg til doms over noen eller forsøke å si hva som er rett. Her får alle danne seg sin mening. For dette er sterke meninger. Dette kan man se ved å lese kommentarfeltene. Nå står det riktignok mye rart som er lite oppmerksomhets- og arkivverdig i disse kommentarene, men man kan registrere at det er sterke meninger.

En mening har ofte også en bakenforliggende motivasjon. Noen tjener på ting, også at konkurrenter rammes. Å vurdere hva som er en sannhet i en sak er ikke bestandig lett. Vi kan se et eksempel på det her. Det kan kanskje la seg gjøre å produsere både kjøtt og pels, egg og dun på en forsvarlig måte? Det er iallefall verdt å tenke gjennom. For trår du feil, så får du noen etter deg og mot deg.

Så - Canada Goose eller ikke - ikke godt å si?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar