Bil er for de fleste en kjøpsbeslutning preget av en god del tenking. Dette kanskje særlig fordi det går med mye penger om man kjøper bil. Det er derfor en beslutning man bruker en del energi på.
Nå kan vi lese om et helt nytt bilmerke, Qoros. Det er en kinesisk bil kan vi lese på dinepenger.no. Det blir interessant å se hvordan det nye merket aksepteres av det norske markedet.
Måten man forholder seg til nye produkter (adopsjon) følger prinsippielt følgende rekkefølge: Oppmerksomhet, Interesse, Ønske og Handling. For Qoros blir det derfor viktig å få spredd budskapet om sin eksistens, og deretter få folk til å bli interessert. De må derfor fange opp hva som betyr noe for folk, og så matche det.
Videre må de få igang folk til å handle merket. Først når de første har skaffet seg et produkt kommer andre etter (basert på diffusjonsteori). Så en markedsføringsplan for bilmerket bør ta for seg, hvordan får man til dette.
Tenking rundt en beslutning
Man kan tenke seg flere måter å forholde seg til et produkt. Man kan for eksempel tenke seg at man søker etter informasjon, finner dette som et alternativ, og så eventuelt velger (handler). Man kan tenkes at man ikke søker stort etter alternativer og så plutselig kommer over et tilbud som er bra og slår til, og senere søker informasjon.
Å kjøpe bil er som nevnt en stor og viktig beslutning for de fleste. De aller færreste friske folk er særlig komfortable med å gjøre dumme store viktige beslutninger. Derfor vil de fleste i etterkant av en stor og viktig beslutning søke informasjon som gir bekreftelse på at de ikke er så dumme. Derfor er også etterkjøpsinformasjon viktig, for det er da kundene skal skaffe informasjon om at de er smarte, og bli fornøyd. Også dette bør inngå i en markedsplan for en slik etablering.
Så - tro på Qoros eller ikke? Vil se det an? Legg gjerne inn en vurdering i kommentarfeltet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar