mandag 27. januar 2014

Markedsført ihjel...

Markedsføring kan være så mangt. Og det synes gjennom de praktiske handlinger som gjøres. De som skal få ting til å skje.

Markedsaktivitetene tar utgangspunkt i en valgt markedsstrategi, for å få til noen mål man har bestemt seg for. Å få en markedsandel av en viss størrelse, å få en bestemt antall kunder, å få en viss omsetning eller noe slikt kan være målene. Midlene finner vi innenfor kategoriene de fire eller fem P'er; Produkt, Pris, Plass, Påvirkning og Personale. I tillegg må man ha bestemt seg for hvilke kunder man sikter mot. Så langt - alt greit.

Men så er det det at man må regne på tiltakene da. Man må se at et tiltak man kan sette i gang ikke er uoverstigelig dyrt. Skal man gjøre noe som koster penger, må man ta en realitetssjekk på at man vil tjene mer. Alltid. I næringslivet kommer ikke penger rekende på ei fjøl, man tjener dem. Skal du bruke penger, du tjene dem og litt til. Skal du tjene fett, må du ha tjent inn fett og litt til...

I denne triste saken fra e24.no leser vi om en kjøpmann som har bommet på dette. Markedsstuntet var å gi bort kebab. Kostnad ca 40.000. Kjøpmannen regnet med at det skulle lønne seg på sikt. Det gjorde det ikke. Konkurs.

I utgangspunktet ikke så dumt å få folk til å smake et produkt. Det bidrar til å gi gode holdninger til produktet og butikken. Men det er dyrt. Og - alle som får gratis kebab kjøper kanskje ingen ting. Da blir det dyrt. I en annen butikk kan man kanskje ta det igjen på at kundene føler en slags forpliktelse til å kjøpe andre ting, men hvis de ikke gjør det så blir det dobbelt dyrt, kostnaden for varen pluss kostnaden av intet salg.

Lærdom: Alle tiltak vi finner på i en markedsplan må vi tenke gjennom kostnaden til, og tenke klarer vi å tjene inn dette igjen - hvordan?

Du må kanskje tjene to kroner for å bruke en?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar