torsdag 16. januar 2014

Tullekopp?

Statoil - eller rettere sagt Statoil Fuel & Retail har koppe-problemer etter at de lanserte den nye koppen. De har satset på design og form mer enn funksjonalitet. Ikke ukjente Stelton har formgitt årets kopp. Men har det slått til? Nei.

I skrivende stund har gruppen "Vi vil ha ny Statoil-kopp og ikke en udugelig motekopp" 14 416 liker og 6121 snakker om dette. I tillegg finnes flere andre grupper som; Vi som ikke liker den nye Statoilkoppen!!!, Få den gode Statoil-koppen i metall tilbake, Gi oss OBLAT og LOKK til Gamle Statoilkoppen for 2014, NEI TIL DEN NYE STATOILKOPPEN rett til og bruke oblatet for på ok kopp.
Kort sagt bråk. Hva gjør Statoil så opptatt av kopper? Dette er en ordning Statoil har hatt i ti år, og som de har en halv million kunder med. 
Poenget er helt sikkert ikke kaffe. Poenget med kaffen er å trekke folk. Folk som får vanen å dra på Statoil. Når de har den vanen, fyller de bensin eller diesel der, etterfyller spylervæske på bilen, kjøper sjokolade, musikk, blader og masse ulike andre ting. For å sitere Ole Brum: "Da blir det hva jeg kaller en bra dag..." - for Statoil.
I tillegg så skaper det at man "får noe" - "gratis kaffe" en slags gjensidighetsfølelse - får du noe skal du gi noe. Det ligger dypt i mennesket. En passende gjenytelse er å kjøpe noe. Det vet naturligvis Statoil.

De beste kundene, de som handler mest, får gratis kopp. Fordi de er ekstra viktige. Ekstra følelse av å få noe betyr kanskje ekstra gjensidighet fra kunden? Det gjelder å bygge langsiktige relasjoner.

Men nå reiser altså statoilkoppholderene neven i sint protest mot koppen. De protesterer mot selve symbolet på sin lojalitet. Og noen boikotter til og med Statoil for å vise sin irritasjon. De drar andre steder og legger igjen kroner i fleng.
Mange tenker nok ikke stort på det. Men hovedgrunnen til koppordningen er at kundene skal være lojale til Statoil. Så det er alvorlig for Statoil når de samme kundene er sinte. Og grunnen til at de er sinte er ordningen som skal holde dem der. Ikke selve ordningen, men noen praktiske detaljer ved ordningen. Dette er derfor også en mulighet for å demonstrere og bygge vennskap med kundene, med fornuftig håndtering. Men når det gjelder en halv million mennesker så skal man tenke seg om - ikke nødvendigvis gjort i en håndvending, heller ikke nødvendigvis helt billig. Men hvis alternativet er tapt omsetning og tapte kunder, og kunder som blir vant til at det å kjøpe bensin og sånt faktisk er mulig andre steder. Handling gir holdning faktisk. (Les mer om holdninger ved å søke opp holdning på bloggen her hvis du er usikker på hva jeg mener med det siste her.)

Det man kan lure på i denne saken er om Statoil har gode nok rådgivere i forhold til å gjøre det kundene egentlig ønsker. Kan hende har de blitt for opptatt av kopp og for lite opptatt av kunde, og gått i fellen med å bli for fancy. Poenget for kundene er kanskje ikke å pryde bilen med koppdesign av anerkjent stil. Kanskje kunne de hatt ulike kopper? For noen år siden hadde de både ulike farger og varianter, og til og med en porselenskopp. Men ulike varianter koster. Det er nok disse pengene de nå har lagt i design. Later ikke til at det var noe sjakktrekk... Poenget er hva ønsker kunden. Glemmer man å realitetssjekke det blir det trøbbel.

Blir spennende å følge Statoil på denne saken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar