mandag 7. september 2015

Helt hypert?

Hyperduperknallbillig eller hva?
Undres du av og til over tilbud du får? Jeg gjør det. I dag fanget et innstikk i Adresseavisen min oppmerksomhet. Det var "Obs!" som var ute med basunene - for det er høylytt, det er store ord og det er mer og mindre vellykkede forsøk på å være morsom.

39,90 for 400 gram karbonadedeig fra Gilde var merket med "Hyyyyp Hyyyy", "OBS! HYPERBILLIG" under overskriften "NYE HYPERKUPP". Hmm, tenkte jeg.

Jeg vet jo egentlig ikke hva en pakke karbonadedeig koster, men at 39,90 for 400 gram - det vil si 25 øre unna en  hundrelapp for kiloen - det var mer som forventet i mitt hode. Derfor tok jeg en rask rundspørring blant mine kolleger. De fem jeg spurte "Hva tror du 400 g karbonadedeig koster i butikken"? Svarene jeg fikk var: 39-52 (40 + vanligvis), Litt over 30, 60 kroner, 25 kroner og til sist ei som hadde merket seg prisen på Obs i dag på 40, men sa vanligvis 50. Litt forskjellig prisoppfatning altså, selv om mitt utvalg her er helt totalt uegnet til å foreta noen slags generalisering.

Nåvel - pris kan man finne ut av, det er jo bare å ta seg en runde. Men at det er hyperbillig - det forutsetter at de to som antok den dyreste prisen hadde mest rett.

Virker det - er det hypereffektivt?
Men så kan man stille seg spørsmålet - hvor effektivt er kommunikasjonsformen? Når de smører på med fleskefete ord, uten blygsel. Går det an til å få folk til å tro på slikt? "Hyperbillig", "Sprudlende billig", "Rent for billig", "Obssiktsvekkende billig", "Kjølig billig", "Appsolutt billig", "på kokepunktet", "powerprice", "slabberaspris", "Saft suse", "magre priser", "prissprell", "i ytterkant billig", "Nå er det hypert" og "billigere å leve". Alt sammen hentet fra samme tilbudsavis. I tillegg har de "medlemskupp".

Man kan vanligvis si det slik at bruker du hele tiden store ord, så vil folk etterhvert ta deg mindre seriøst, gjør de ikke? Gjelder det samme i forhold til Obs! og andre annonsører?

Det er ikke sikkert. Når du snakker med dine venner så vil de ha relativt stor betydning for deg, og du tenker mye når du prater med folk. Hvis ikke blir du fort sett på som uinteressert og overfladisk.Når du leser tilbudene fra Obs! eller andre, så kan du godt koste på deg å ikke være så interessert. Om du er litt fraværende da vil ingen si noe på, og du er trolig det. Altså er kommunikasjonsforholdene helt forskjellige. For når du tenker lite er det helt andre betingelser for å påvirkes enn hvis du tenkte mye. Når du tenker lite vil gjentakelse av budskap lettere bidra til at du får oppfatningen som gjentas. Billig, billig, billig, billig, billig...

De kraftige ordene får deg kanskje til og med til å løfte på øyenbrynet, billig igjen? Det åpner kanskje persepsjonen - det at du legger merke til budskapet.

Hadde du derimot allerede hatt en holdning som du tenkte på, og som ikke stemmer med inntrykket som ble presentert, så ville faktisk budskapet skadet avsenderen. For det ville fått mottakeren til å å bli forsterket i troen på sin uenighet med budskapet. I dette tilfellet er det ikke slik - de fleste har nok lite tydelige og lite kraftige holdninger for eller mot Obs! Da virker det slik at gjentakelse av "billig" gjør at man til slutt tror på det, fordi Obs forbindes med billig. Tror du på det allerede, så forsterkes troen av stadige gjentakelser. Den bakenforliggende betingelsen for en slik gjentakende "masing" er imidlertid at det er relativt lite tenking om budskapet hos mottakeren.

Et par ord om prisen
Hvorfor deles kjøtt- og karbonadedeig egentlig inn i 400 gram? Tidligere solgte man slike i halvkilo. Det er lettere å regne med, og litt mer intuitivt, er det ikke? - helt eller halvt kilo. Da blir prisene lett å sammenligne, og alt er bra? Tja, hvis det er et ønske om at prisen skal sammenlignes da... Det er en vanlig måte å øke prisene på det, å beholde prisen og krympe mengden. Ikke så lett å legge merke til. Nå har det vært slik en stund, så "alle" har samme mengde.

Ellers er det priskonkurranse i bransjen - se for eksempel Kiwi sine sider på nettet. Kjedene knives om å bli oppfattet som billig og billigst. Som Obs! har holdt på med i en årrekke fokuserer også Kiwi på bonus-systemet sitt. Hos Kiwi er det Trumf. Obs! har "Litt ditt"-konseptet. Dette er opplegg som også er kjent som lojalitetssystemer. De skal få deg til å handle der fast. "Litt vond å gå glipp av"-rabatt.

Matvarebransjen er en interessant bransje å følge med...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar