fredag 4. september 2015

Knekkebrød på tilbud?

Klikk på bildet for å forstørre
Neste gang du er i en dagligvarebutikk, ta deg litt tid til å studere prisene på knekkebrød. Tørre saker? Jo, forsåvidt. Men det kan illustrere hva man kan gjøre med pris. Pris signaliserer noe nemlig. Pris er veldig forskjellig. Og Prismerkingen er tidvis rar.

Jeg gjør gjerne slike ting - nyter handelen litt ekstra, og undres over det jeg ser. Det gjorde jeg også da jeg besøkte Bunnpris for å kjøpe noen knekkebrød. Skulle akkurat til å ta noen knekkebrød, da jeg stusset på at de kostet litt mer enn hva jeg kunne huske - og var markert med "Tilbud Spar Normalpris" 33.90 for ti knekkebrød. 3,39 pr stk. Jeg mener og huske de kostet noenogtjue kroner. Men det var vel før de kom på tilbud...

Dette trigget undersøkelseslysten og jeg saumfar hele hylla med knekkebrød. Har aldri lagt merke til det før, men det er altså en prisforskjell på nær fire hundre kroner på knekkebrød av en type i forhold til en annen. Det er kilospriser riktignok. En liten pakke "Pyramid Spisebrød"- koster 55,50 som er en kilospris på 411,11, mens Wasa husmann koster 20,19 pr kilo. Du får en pakke for 10,50, og den er stor.

Hva er det som gjør at man i samme hylle kan selge andre knekkebrød i mye mindre pakke for over fem ganger mer for en pakke som er mye mindre? Hva gjør denne prisforskjellen med måten vi vurderer produktet? Jeg svarer ikke, jeg ber deg om å tenke gjennom hvor kraftig virkemiddel prisen er i samspill med hvordan man pakker inn og presenterer produktet. Og en ting til - hvor man plasserer det. Den billigste sto nederst. Helt ved gulvet. Vanskeligere å få øye på. Det er jo ikke meningen at folk skal ta den? Er det vel. Noen leter, og de finner. Vi andre som har det travelt, og farer forbi - vi skal ta dyrere knekkebrød. Vi er kanskje ikke så prisbevisst? Og så spiller det kanskje ikke så stor rolle?

En annen side er hvordan virker ord. Hvis du ikke ser etter så er ordet "TILBUD" med på å få deg til å ta produktet. Rett og slett fordi mange av våre handlinger er automatisert. Når du ser "tilbud" tenker du "TILBUD" som slik tilbud pleier å være - et godt kjøp. 3,39 for et knekkebrød, et godt kjøp? Jeg vet ikke helt. Nedsatt - tror ikke det. Men det er etter at jeg har tenkt på det. Ofte tenker jeg ikke på unødvendige ting. Vi sparer på tenkingen vår. Bruker den på noe fornuftig. Ting som krever tenking. Ikke på ting som "er dette egentlig på tilbud" eller "skal jeg bruke høyre eller venstre hånd for å åpne en dør" - slike ting automatiserer vi. Og dermed risikerer vi å bli litt lurt. Denne er nok i grenseland for å være villedende i forhold til markedsføringsloven, særlig § 7 d) om eksistensen av en prisfordel. Det finnes også en egen forskrift som gir nærmere bestemmelser om prisopplysning.

Synspunkter? Eller er du knekkende likegyldig...? Legg gjerne igjen en kommentar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar