tirsdag 29. mars 2016

En ostebit til besvær...

Synnøve - Symbolikk til å selge sveitserost?
Den lilles kamp mot den store er alltid en spennende kamp. Og hvem holder du med? Den lille sikkert. Bedre å være liten og kjapp enn stor og slapp. Den lille får sympatien, og blir kanskje vurdert som den kreative modige.

Dette har fått en del fokus i forholdet mellom Tine og Synnøve Finden, hvor Synnøve Finden spiller den lille. Men er de det? Og har det hold? Og hva driver de med egentlig? Etterlikning? Dette har reklamemannen Geir Skomsvoll skrevet en lesverdig sak om på Kampanje.com.  Interessant sak, fordi i tillegg til å ha klare synspunkter vurderer han også Synnøve Findens profilering. Ikke særlig skryt å få, men interessant.

Skulle man være kritisk slipper Tine billig her, som de også har gjort før. Ingen stusser over at Tine kjører hardt på kjente produkter de ikke har kommet på sjøl, som edamer og gräddost for eksempel. Dette er omtalt her på bloggen tidligere, og faktisk tidligere enn det i en sak om omdømme.

- Men rører du Jarlsberg da skal du vite at det blir bråk. Og så framstilles Synnøve Finden som mer hermete enn Tine? Tja - undres litt over den. Mat henter nå engang inspirasjon fra ulike måter å lage den, gjør den ikke? Markedsføring derimot handler om så mye mer, om å kjenne alle, også seg selv, om klare tanker, lure valg og god gjennomføring. Det gjelder at folk holder med en og vil ha en...

Les saken til Geir Skomsvoll. Interessant om konkurranse, merkevarebygging og innhold.

Så - les!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar