fredag 11. mars 2016

Godteri med bismak?

Fristelser for liten og stor - 28,- for et kilo...
Det er krig. Godterikrig. Rema har satt ned prisene til 2,80. Varene trekker kunder til butikken, og bidrar til at Rema oppfattes som billigst.

Men bør man det? Bør man være med på å priskrige med sukkerbomber? Eller bør hensynet til folkehelsen - kundenes helse - gå foran? Med økt sukkersalg øker risikoen for overvekt, man legger et grunnlag for fremtidig hjerte- og karsykdom og for diabetes. Sukkerforbruket bør ned - ikke opp. Og barn bør beskyttes. Nå får ungene råd til usunt mye snop. Derfor bekymrer priskrigen helseeksperter, og det bekymrer matkyndige. Og salget har vært formidabelt - en butikk melder om at de solgte 1,6 tonn på en dag! Ikke bra i det hele tatt. Alle bør bidra. Dagligvarekjedene har et delansvar for dette. De selger det. Og mye annet.

Nå er ikke priskrigen bare på godteri leser vi. Like fullt bør de rydde opp i dette. Det er etisk betenkelig, og etiske vurderinger bør alltid, i all markedsføring, tas med. Kan vi stå for dette? Og dette - det bør man ikke kunne stå for.

Sist nå leser vi om priskrig på appelsiner. Det er snart påske. Og litt morsomt; Rema setter ned prisen på kiwi, noe som kanskje svir litt ekstra hos vår konkurrent, Kiwi, sier Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer.

Markedsføring er konkurranse. Hard konkurranse. Men også etiske vurderinger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar