onsdag 30. mars 2016

Rask laks, eller frisk som en fisk?

Frisk fisk -  Bilde fra laksefakta.no
Norsk laks er sunn. Er det derfor sikkert at det bør være budskapet, om man skal markedsføre den i Europa? Nesten så opplagt å tenke seg. Hvem vil vel ikke ha sunn mat?

Men er det sunnheten som er hovedmomentet som avgjør om europeiske forbrukere velger "vår" laks framfor andre retter? Er sunnhetsargumentet nøkkelen til suksess? Det er dette Arne Sørvig har studert, og finner ut at - nei det bør ikke være hovedpoenget, kan vi lese i en artikkel på forskning.no. - Enda så positivt og opplagt sunnhetsargumentet virker. Europeerene ser nemlig allerede på norsk laks som sunn. Men det er ikke det som beveger dem til kjøp. Eller merkjøp.

Han har nemlig også forsøkt å finne ut hva som kan få dem som kjøper laks av og til, til å kjøpe det oftere.

"– Kunnskap om sunnhet har lav sammenheng med høyt forbruk. Det er mye mer å hente på å fortelle dem at laks smaker godt og er enkel å tilberede", sier Sørvig.

Produktutvikling som porsjonsstykker, informasjon om hvordan den kan tilberedes raskt og vellykket vil føre til mer salg, mener han.

I følge Sørvig har selv lidenskapelig matinteresserte franskmenn det travelt i sin hverdag. De som oss har barn, og barna der som her skal rekke fritidsaktiviteter. De er i den samme tidsklemma på kontinentet som folk her hjemme.

"– Da har de ikke tid til å sløye og rense fisk. Det må gå raskt å tilberede maten. Og de vil ha gode råd om hvordan de kan lykkes med tilberedningen", sier Sørvig. Så tips til tilbereding og klargjort til rask og vellykket tilbereding av kvalitetsproduktet er nøkkelen, ikke å forklare at det er det kvalitetsproduktet de allerede oppfatter at det er.

Og så er det et annet poeng med det i tillegg. Til tross for at den inneholder en del gunstige stoffer, har det vært noe fokus også på innhold av miljøgifter. Blir det økt fokus på dette vil sannheten i reklamen fort settes spørsmål om. Men god fisk, rett emballasje, rett transport, beholdt varekvalitet og gode forslag til bruk. Det er en lurere plan.

Reklamens budskap bør være fundert i løsning på et problem - kunnskap om hva som er utfordringen. Det er det Sørvig har studert her.

Interessant lesning til ettertanke...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar