Redder norden fra isolasjon - Telia, bilde fra filmen |
Å skifte navn vil koste noen hundre millioner, leser vi. Kostnadene er at de må skifte alt som bærer det gamle navnet og profilen - alt fra brevark, kort, skilting, nettsider og butikker. Ingenting gammelt markedsmateriell kan brukes lengre, og det nye må utformes. Så det blir dyrt.
Hva kan få et firma til å foreta en slik beslutning da? Forklaringen gis i saken av Christian Sinding, som benevnes som merkevareekspert i Brand Consulting:
"- Hvis de har gjort det etter boken, så har de gått ut og funnet hva som er verdien av Netcom-navnet kontra hva de kan tjene på lang sikt på Telia-navnet. Det er den faglige riktige måten å gjøre på. Det er et rent strategisk hensyn å ha ett merkenavn i alle markeder. I dette tilfellet er det Telia, så får de bare glemme hele Netcom-navnet."
Regnestykke altså - hva tjener vi på det ene eller det andre. Det koster å kjøre to parallelle profiler også. Å ikke ha fordeler av reklame som kjøres av det andre merkenavnet, å måtte lage parallelt markedsmateriell, med tenkingen rundt det. Nå kan de drive en merkevarebygging for alle pengene.
I tillegg klinker de til med en kampanje for dette, leser vi i en sak på kampanje, og «Roam Like Home» - muligheten til å glemme at du er på tur når du er i Norden eller Baltikum, minus noen småland med stjerne. Verdien av dette for en kunde? Spørs hvor ofte du er på reise i Norden og i Baltikum, og hvor mye du da bruker data. At det er et stort problem forstår vi av Netcom eller var det Telia... nei DDB reklamebyrået. Et reklamebyrå vil naturlivis alltid juble over slike beslutninger, bare hør på Kenneth Lamond Johansen, kreatør i DDB, som står bak den nye filmen for Telia:
"− Mobilen har blitt en så integrert del av hverdagen, at vi omtrent ikke fungerer uten. Spesielt tydelig blir det på reise, hvor roaming-frykten nærmest isolerer oss fra omverden."
Du har kanskje opplevd det selv - isolasjon i dypeste mørke roamingfrykten? Koster riktignok 29 kroner dagen å unngå det hos konkurrenten Telenor viste et raskt søk, så noe pris for å redde menneskeheten fra isolasjon får de neppe. Og så spørs det hvor mye og ofte du er i mesteparten av norden eller baltikum da? Se filmen i den siste saken her selv og se hvordan også du kan reddes fra et folketomt København...
Interessant kampanje, og alltid interessant når noen omprofilerer - hvor godt de lykkes.
Vi får følge med...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar