Coops EMV-brosjyre |
Brosjyren beskriver Änglamark, Smak forskjellen * og Coop-merkevarene. Nytt er "FRI FOR" serien med tortillalefse og havredrikk, et alternativ til melk. Brosjyen viser en tabell med varekoder, sortimentskoder og detaljer som dato for oppstart, som var 15. februar.
Hva er så EMV? Begrepet er blant annet definert i en norsk offentlig utredning - NOU 2011: "Mat, makt og avmakt", om styrkeforholdene i verdikjeden for mat som merker hvis resept og merke eies av en dagligvarekjede. Det er altså matvarekjedenes egne merker.
Egne merkevarer er med på å styrke matvarekjedenes makt i distribusjonslinjen fra produsent til forbruker. For noen produktgrupper er makten helt annerledes. Når det gjelder supper for eksempel har en leverandør 96% av markedet. Barberhøvler 99%. Majones 93% til en leverandør, og melk 86%, bleier 94%. Dette er tall fra Coops høringssvar til den samme nevnte utredningen.
De fem konkurransekreftene i en bransje, etter Michael Porter |
Det som preger konkurransesituasjonen nå er at konkurransen i bransjen består av ytterst få. For leverandørene kan et svar på dette være at de kan vurdere å utvide virksomheten med egne butikker, hvis de tror de har noen sjanse til å lykkes med det. Ellers er de prisgitt kjedene.
Ingen god situasjon å være i for en leverandør...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar