onsdag 2. mars 2016

Fra Norsk Tipping til Betsson

Bilde fra filmen
Tipping er et spesielt område i Norge. Norsk Tipping tilbakefører overskudd til idretten, og driver ansvarlig i den grad man kan snakke om ansvarlighet i et område som får en del mennesker til å bruke hardt tjente penger på en usannsynlig drøm om å bli rik.

Spilleavhengighet er et tema Norsk Tipping jobber med, både å prøve å være ansvarlig i forhold til, men også å tjene på at folk har. Debatter om dette blusser stadig opp. Brede Hangeland er en av dem som har engasjert seg i saken.

Reklamebyrået Oktan har engasjert seg ved å jobbe for Norsk Tipping. Nå har Norsk Tipping byttet byråforbindelse, og da har Oktan byttet "side" til Betsson - og er i gang med en (tidliere) fotballstjerne, John Arne Riise leser vi på Kampanje.

Oppdraget er følgende "hjelpe dem [Betsson] til å bli det foretrukne EM-spillselskapet". Idé - sende Riise til EM som deltaker for første gang - men denne gangen i jojo.

"Konseptet har fått navnet «Betsson elsker EM», og skal vare frem til fotball-EM. Som en del av satsingen skal Betsson-ambassadør John Arne Riise delta i jojo-EM. Dermed får Riise for første gang representere Norge i et internasjonalt mesterskap. Riise var i EM-troppen i år 2000, men kom aldri på banen." leser vi på kampanje.no sine sider.

"Merethe Krohn, brandmanager for Betsson i Norge, er ikke i tvil om at denne ideen måtte gjennomføres:
- Når man får en så morsom idé i fanget, må vi gå «all in». Det tok litt tid å overbevise John Arne om at han måtte delta, men etter hvert så han at dette kunne bli en morsom opplevelse. Nå trener han hver dag, sier hun i en melding."

Så en morsom idé - go for it? Eller rettere sagt - de har målsetningene og ser etter idéer som kan stemme med dette. Når den dukker opp dunker de til.

For reklamebyrået er det snakk om å gjøre en jobb, tjene penger. Noe lojalitet til idrettens finansieringskilder eller skrupler i forhold til spill har de tydeligvis ikke. Ei heller John Arne Riise som deltar og byr Norsk Tipping konkurranse. En idrettsprofil som er dyrket opp av nettopp tippemidlers tilskudd til anlegg og støtte til klubbene.

Nå sier riktignok de konkurrerende selskapene at de kunne tenke seg å støtte idretten de også, om det må til for å få markedsadgang. Andre vil kanskje legge mer vekt på det noe spesielt særnorske ved å gi et selskap monopol som styringsmekanisme. Det er flere sider ved dette.

For vår del er det interessant å se hva Oktan/Betsson gjør - de arrangerer noe morsomt med en profilert idrettsutøver - det siste fordi det åpner for at folk legger merke til det. John Arne Riise er en kjent skikkelse. Hva som skjer rundt ham har en oppmerksomhetsfangende interesse - persepsjon. Tenk på alle inntrykk som du ikke legger merke til - John Arne er kanskje grunnen til at denne forblir i oppmerksomheten litt lengre. Kanskje til du har vurdert å satse "noen småkroner" på Betsson. Det håper ihvertfall Betsson. Og så håper de at arrangementet er så morsomt at folk vil følge med og
vurdere videre å satse "noen småkroner" på Betsson. Ihvertfall huske Betsson som en av tippemulighetene. 

Målet med en slik kampanje kan være overbevisning (handlingsutløsende) eller å gi kjennskap - bringe merket inn i det som kan kalles "the evoked set" - det settet av merker eller tilbydere du kjenner og tar med i vurderingen. For å komme dit må du først "ut av mørket". Folk må kjenne til deg. Ingen (få) velger ukjente merker. Deretter må du vurderes som en av de aktuelle. I motsatt fall vil du defineres som uaktuell (og ikke velges) eller i høyden regnes som en reserveløsning (og normalt ikke velges) eller som en oversett (og da er du ukjent foreløpig). Så utfordringen er å bli blant "the evoked set". 

Og selv om du når en slik status er du ikke valgt, du er kun blant dem som velges. Etter å ha havnet i en slik posisjon kan man styrke (bygge) posisjonen til en foretrukket-status. I forhold til litt uviktige ting vil da best kjennskap, eller "top of mind"-status sannsynliggjøre at du velges. Ligger det mer tankegang bak valgene må du posisjonere merket slik at det tar en posisjon i markedet - som "alternativet som gir det". Innenfor bilbransjen kan det være kjøreglede, sikkerhet, statusmerkeposisjon, økonomi. Du må altså tilby et relevant budskap.

Tipping kan også være slik. Betsson tar med dette den litt spenstige rollen. De som tipper på EM. Love to the game-status. Lekende, gøyal... Synes du ikke. Får du litt mer lyst til å tippe Betsson etter det? De håper på det, nemlig.

Det blir spennende å følge tippemarkedet framover...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar