fredag 4. mars 2016

Svimlende verdifulle uterom

Merkekjennskap - kaffereklame på busskur
Det pågår en kamp om pengene der du tar bussen, eller går tur. Din oppmerksomhet er mye verdt. Ca en milliard over en 12 års periode leser vi er disse reklameflatene i Norge verdt.

Det er kampanje.com som bringer saken om konkurransen mellom de to dominerende aktørene på utendørsreklame. Hvis du følger litt nøyere med kan du se det, det står som regel på ramma til reklamene, enten ClearChannel eller JCDecaux (uttales JC Dekå). Og det handler om plakater, boards, rundt omkring, om reklame på stasjoner, på bussholdeplasser, på bysykler, på sporveien, busser - utendørs reklame. Budskap som forsvinner forbi når du går rundt, eller som du blir stående og se på fordi du ikke har stort annet å gjøre mens du venter.

Hvilken type kommunikasjon passer til dette? Det må være en type informasjon som passer til stadige gjentakelser. Og den typen som passer til gjentakelser, det er informasjon om ikke så veldig viktige budskap. For denne type budskap forsterkes av stadige "drypp".

Kan være slike ting som at nye modeller av for eksempel en mobiltelefon har kommet, en film, en søknadsfrist, eller forsterkning av kjennskap til et parfymemerke - gjerne med en kjendis så du legger merke til budskapet.

Et eller annet budskap som ikke krever så mye tenking og overtalelse ihvertfall. For hvis budskapet krever det, så er det ikke noen stor idé å gjenta og gjenta. Viktige budskap tenker man mye over. Og så tar man et standpunkt. Hvis noen kommer med et motstridende synspunkt på en plakat, styrker det din uenighet i budskapet hvis det stadig gjentas. Du tenker "det der stemmer ikke - jeg vet bedre". Hver gang du ser det. Det motsatte av hva du prøver å få til altså - for reklamepengene dine.

Så ulike kanaler passer til ulike kommunikasjonsutfordringer. Utendørsreklamer passer til de som stadig vil være til stede - vil synes. "husk meg"-reklame. Sånn at neste gang du er i en valgsituasjon - så blir valget kanskje den du har lagt merke til - kanskje på grunn av utendørsreklame?

Det er viktig å tenke gjennom - hvilken type medium passer til det jeg prøver å få til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar