Du har sikkert lagt merke til det. De vil det - at du skal legge merke til det - æ - Rema altså. De har fylt busskur og postere med Æ'er og brukt sosiale medier, og mediene har fulgt på som nyttige idioter.
Når en stor aktør som Rema gjør noe, er det interessant, sånn er det bare. Det enkleste er lettest for pressen også, ikke bare for Rema.
For Rema er jo det kjempebra. De slipper å betale allverden for oppmerksomhet. Pressen skriver om de, "Rema gjør noe vi ikke vet hva er" - rydd forsidene. Journalisten skriver om dette på sine nettsider - selvkritisk til egen bransje.
Så dette har en medieside -stakkars mediene, de sliter med nedgangstider, salgssvikt i alle kanaler og hvordan de skal forholde seg til det nye content-begrepet sitt. Noe må de tjene penger på.
Men man skal ikke derfor skusle vekk sin troverdighet som kritisk samfunnsaktør. Da mister man også verdien sin. Viktig for mediene å huske på. De har bare verdi så lenge de har det. Og verdien er det det journalistiske arbeid som sikrer. Så kommer inntjeningsmuligheter som følge av det, aldri omvendt.
De nærmeste dagene vil vise hva Rema pønsker på. De har også begynt å engasjere seg i forsikring. Kanskje er det et nytt område. På denne bloggen har jeg berømmet Rema for at de holder fokus på det de gjør. De leverer og holder fast en vinneroppskrift, heller enn å la seg lure inn på ting som "ikke er det enkleste" - "som ofte er det beste". Så får vi se om de gjør det denne gangen også. De har ihvertfall lykkes med å bli lagt merke til. Persepsjon, som man kaller det. Å unngå usynlighet. Så får vi se om det de kommer med om en dag eller noen holder da.
Æ! - hva det nå står for.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar