tirsdag 3. januar 2017

Rydd forsiden, det er salg

Moss avis sine siste forsider - en er bare annonse
Moss Avis hilser det nye året inn  med januarsalg mer enn noen andre. De solgte rett og slett hele forsiden på papiravisen sin til annonse for Fagmøbler. Januarsalg er kanskje godt nyhetsstoff? Ikke bedre enn at de hadde allmøte i avisen før de gjorde det de gjorde her, kan vi lese. Så med lett hjerte var det kanskje ikke for avisen.

Hvor greit er slike ting? Er det greit at forsiden på en avis er reklame i sin helhet? Alle dager er vel ikke banebrytende i Moss kanskje, så om en rolig dag blir annonse, og så kommer diskusjoner om sykehjem, politikerforakt og -forsømmelser, vill oppskyting av raketter, en utforkjøring, hærverk i sentrum og noen uklare reguleringsbestemmelser i kommunen litt baki Mosseavisa.

Føste gangen noe slikt skjedde var tilbake i 2013, i Haugesund Avis leser vi på nettstedet Journalisten. Den gangen vakte det også oppmerksomhet og bestyrtelse fra noen kretser. Det vil skje igjen, for det er solgt opsjoner på slike forsider - altså rett til å kjøpe det igjen. Annonseinntektene er i fall, og pris for et slikt "stunt" vil ikke avisen opplyse om. Men de er mer og mer presset. Noe av dette presset presser dem til å bli en dårligere avis. Det er en tapers kamp. Å bli dårligere fordi du er fattig er lite gunstig for å komme på offensiven igjen. Det er harde tider - i pressen særlig.

Som annonsør da - hvor gunstig er en slik annonse (nummer to fra venstre øverst). Du kommer ut til folk, leserne av avisa. Du irriterer noen. Noen vil bli forbløffet. Ikke helt godt å forutsi alle reaksjoner. Men man bruker opp et mediums egenskaper, kanskje. Første gangen noe slikt skjer er det litt oppsiktsvekkende. Deretter er det ikke godt å si. Det er heller ikke godt å si om næringslivet burde være med å ta ansvar for å holde litt tilbake. Ikke gjøre slike ting altså... Her er det mulig å ha ulike meninger. Tenke gjennom det vil definitivt være lærerikt og perspektivgivende.

Så, hva mener du? Du kan legge igjen en kommentar under om du vil være med å diskutere...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar