fredag 6. januar 2017

Selskapet "ditt" reklamerer

Hey - nå er "vi" på film - and it is pretty cool - Coop altså... Mens "Ræma" satser app, satser Coop på en spillefilmliknende film for å fortelle at konseptet er delingsøkonomi. En av de tre store "røverne" i matvarebransjen er litt ditt. Det presenteres som en spillefilm, som en doku-liknende sak, omtrent som historien om Mark Zuckerberg, bare at det er ikke en, det er folket, og de er folket... Det er vel nesten som å fortelle en bløff, er det ikke?

Rema 1000 er eiet av Reitan - Reitan mat. Norgesgruppen er eiet av familien Johannson. Og Coop prøver å fortelle deg at Coop er ditt. Et fellesskap av 1,5 millioner eiere, der overskuddet deles mellom... Ja denne er litt uklar - du eier litt sier de.

Prøv å selge din del. Bruk Finn.no. Sjekk hva folk vil betale.

I 2015 omsatte Coop Norge SA for 35 milliarder. De hadde 10 milliarder i eiendeler. Selv om du eier bare en 1,5milliontedel burde du nok få en drøy million for eierandelen din. Men det gjør du ikke du får 1, 2 eller 3% sånn ca av det du kjøper i kjøpeutbytte. Du må kjøpe noe for å få noe, ellers får du ikke noe - "eier" liksom...

Og hver gang du kjøper noe så må du dra coop-kortet eller på annen måte identifisere ditt coop-medlemsskap. Da tar "selskapet ditt" vare på kjøpsdata, og bruker det for å planlegge å selge mer, og gi deg noen rabatter.

Dette høres litt ut som et lojalitetsprogram. Alle med et minimum vett ser at det er ikke mye eierskap i dette. Men eierskapet er et SA, et samvirkeselskap hvor ingen eier. En slags stiftelse altså. Med en kommersiell målsetning, med en leder som tjener masse penger - alle kjennetegn på en kommersiell bedrift alstå, bortsett fra at de ikke er eiet på vanlig måte.

Historisk var dette en eierform som du kan lese om på wikipedia - et Samvirke. Tradisjonelt har slike foretak fått støtte fra det offentlige, og hatt gunstige vilkår i konkurransen med privat drevne foretak. Nå står de på i konkurransen, og kaller Remas "Æ" for pinlig. Sitt eget lojalitetsprogram forsøker de nå altså å selge inn som eierskap... Det er nesten så en kan si de seiler litt under falsk flagg. Hvem som er pinlig er ikke helt godt å si. Klikk på saken over og se filmen selv, og bedøm.

Innafor? Sannhetsmessig altså...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar