Rema har forlatt sitt slagord "Det enkleste er ofte det beste" - eller sett dette som et tilfelle som ikke omfattes av "ofte". Rema har nemlig lansert et lojalitetskort - "Æ". Det vil si i våre dager er det ikke kort, men app. Men du knytter kortet til appen, deretter er du litt mer knyttet til Rema, psykologisk. Akkurat som Coop eller Trumf for Kiwi.
Rema har tidligere hatt "bare lave priser". Innføringen har vært imponerende av Rema, selv om de høster sur kritikk fra Coop (ikke så uventet siden de er konkurrent) og fra Adressa (krever innlogging, men beskriver Æ som en nedtur).
Tallenes tale er imidlertid klar - bare sjekk sjøl; google "Rema" og velg "Nyheter" - sjekk app-store - hvilken app leder gratisapper. Sjekk bildet i denne saken - det holder.
Så Rema er ikke helt på viddene. De kritiseres for å ha brukt masse penger på å lansere en app. Men da skal man ikke glemme at skal man få teknologi til å virke, så må man legges merke til, man må få spredd det, og sist og viktigst - det må inneholde en belønning for brukere. Ut fra dette ser Remas opplegg ut til å ha hentet litt av hvert fra læreboken.
Det man kan undres over er om dette passer med strategien. Og jeg må medgi jeg der var skeptisk, som man fornemmer i innledningen. Dette har Rema løst ved enkeltheten i både installasjon og innhold i appen. Enkel dialog som ligner på tekstmelding/messenger. Enkelt forståelig "fordel", som gjør at konkurrentene umiddelbart reagerer.
Så spørs det da. Lojalitetssystemer har som regel fordeler for dem som vil holde på lojalitet. De som ønsker at kunden skal se bort fra konkurransen om hver handel og heller gå til den man er "bundet av". I tillegg gjør dette at Rema nå kan følge enkeltkunden direkte - hver handel. De kan se kjøpemønsteret ditt og tilpasse tilbud etter det. Man kan reflektere om en nær binding mellom en som tjener penger på en annen og den andre er et likeverdig og ønskelig nært forhold.
Du har kanskje tanker om det selv?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar