Norgesgruppen satser på Norge utenfra. De har kjøpt seg inn i Eurocash, det vil si grensehandelen. Snakker om å dekke landet fra innerst til ytterst.
Norgesgruppen har en markedsandel på over 40%. Resten deler Coop og Rema, og litt Bunnpris. Hva gjør man da for å vokse?
Norgesgruppens svar er å utvide markedsområdet. Et marked har en maksimumsgrense i hva folk kan handle. Du kan kjøpe mer mat enn du gjør ved å kjøpe mer eller dyrere mat, men det er en grense et sted. Som du ser i modellen er mulighetene hvor mye hver kunde kjøper (oppover), antall kunder (mot høyre), eller kombinasjonen (skrått oppover). Eventuelt gå inn i andre markeder. Det er vel dette Norgesgruppen gjør. Hvis de ikke får folk til å bli her, kan de fange dem når de handler i et marked utenfor grensen. I tillegg får de litt effekt av handelen til noen svensker da.
De er ikke de første som går utenlands. Rema for eksempel har mange butikker i andre land. Det er heller ikke første gang Norgesgruppen går utenlands; de er allerede etablert i Danmark. Så nytt er det ikke, men det viser en vilje til å "fange" kunder - også de som forsvinner ut av landet.
Artig å se hvordan de store tenker og handler i et marked som er delt på svært få...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar