tirsdag 31. januar 2017

Verdi av merke

Verdifullt merke
Toyota ble nylig kåret til verdens mest verdifulle bilmerke. Det vil si at dette er det merket kundene foretrekker når man sammenligner merkevarer fra selskaper som tilbyr samme type produkt. 

Merkevare er verdi. De assosiasjoner som framkalles når du hører ulike merker. Toyota er kvalitet - Toyota er "Allways a better way". Det sier de, og det har de fått flest til å tro. Toyota er bra. Du kan lese om undersøkelsen på e24. Og du kan lese om den på Toyotas sider. Dette er de stolt av. Det bør de være.

Hva er verdien av et merkevare egentlig? Det gjør at du har plassert holdninger - positive holdninger til noe. Positive holdninger er det man kan kalle prediktorer for atferd. Positive holdninger gjør det mer sannsynlig å gjøre en positiv handling i forhold til merket. Kjøpe en, leie en, snakke pent om en. Slike ting. Holdningene består igjen av kunnskaper, følelser og den atferden man har. For den atferden man har forsvarer man oftest overfor seg selv og overfor andre - fordi når man gjør noe, så må man se på det som ikke så dumt. Hvis man ikke gjør det, så fremstår man jo som dum og vimsete. De færreste ønsker det.

I denne saken på kampanje.com kan du lese om de såkalte ekspertenes synspunkter på merker som er gode. Da er vi over på vurderinger og synsing mer enn dem det gjelders mening. Men synspunktene er interessante, for de viser hva fagfolk er opptatt av, nemlig tydelighet, de er ledende, velger en posisjon de ønsker seg i folks hoder. De står for et tydelig budskap. Står for noe betydningsfullt, gjerne moderne. Men det er grunn til å merke seg at svært mange av merkenavnene vi kjenner har lang historie. Det er et langsiktig og møysommelig arbeid å etablere seg som en merkevare. Å skape en merkevare handler om å gjøre produkter som kan oppfattes objektivt som nokså like ulike.

Skal man kommunisere er det en god idé å vite hva man vil oppnå, det er sikkert.

Det er ikke så lett å bli treffsikker uten å sikte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar