Markedsføring har etterlatt seg en del historie. En av dem er om en grønn mann i Holmestrand. De som kjørte gjennom der før E18 ble lagt om, kunne ikke unngå å se ham. Så ble han i 2011 stjålet, selveste Peter Pan altså. Men gode nyheter: Peter Pan er gjenfunnet, og skal opp på veggen igjen som kitschkulturminne og landemerke etter en lett restaurering.
Jeg har sagt det før - markedsføring er artig!
Det er ikke første gang Peter Pan vekker oppsikt. Han har faktisk figurert i en tekst av den norske duoen Dronning Mauds Land. "Peter Pan henger på en vegg. Han er kjøpt av Bjellands Hermetikk. Men Peter Pan er aldri redd. Han drømmer om sjansene han aldri fikk." Rett fra teksten, hvor reklame altså har inspirert kulturen. Og nå hilses han velkommen av ordføreren i Holmestrand. Så det er ikke alle som misliker reklame.
Peter Pan baserer seg forresten på en figur skapt av J.M. Barrie (1860–1937, og er filmatisert av Walt Disney. Peter Pan brukt som bilde på menn som vegrer seg for å bli voksne, og Peter Pan kan også assosieres med skogsguden Pan, med de løvgrønne klærne. Og Bjellands Hermetikk da, som brukte figuren for å markedsføre makrell i tomat og annen hermetisert fisk. Dette kan du lese om på sidene til Industrimuseet i Holmestrand
Reklamen har også preget hvordan vi ser på julen; Brought to you by the Coca Cola Company. Nissen slik vi kjenner ham er en reklamefigur som Coca Cola har brukt i markedsføringen sin fra 1930 og framover til vår tid.
Så markedsføring kan sette spor...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar