Tilbudsavis fra Expert i dag |
Det er mitt synspunkt at markedsføring slett ikke er galt. Det betyr ikke at man ikke kan gjøre gale ting i faget. En drosjesjåfør kan kjøre ned noen, om han gjør noe galt. Det er ikke noe kritikk mot drosjeyrket.
På samme måte kan en markedsfører kan også gjøre rette eller gale ting. Det er ikke faget og metodenes feil, det er valg som gjøres som er rette eller gale.
Markedsføring handler om konkurranse og om systematisk tenking, om kunnskaper om mennesker og markeder. Markedene ordner møtet mellom tilbydere og mulige kjøpere. De beste tilbudene treffer de som har penger til å utnytte seg av tilbudene. Fungerer fint hvis alle er noenlunde opplyst om forholdene og folk har penger.
Hvis de ikke har det da? Penger altså? - Går det an å fortsette å markedsføre? Og hvis de ikke er helt opplyste, kundene altså - hva da?
- Ja, det går an å drive markedsføring mot de som ikke har råd som vi ser i denne saken. Hvis folk ikke har penger nok til å kjøpe for eksempel en bil, så kan de låne og kjøpe den. Så betaler de renter og avdrag og så får de bilen. Eller man kan tilby leasing, en slags leieavtale. Så isteden for å betale prisen betaler man leie for å ha bilen i for eksempel tre år. Noe dyrere, men det gjør det mulig for noen å kjøpe den bilen du har lyst på.
Så det finnes muligheter for å lage ordninger. Man kan bare lage systemer rundt det. Men hvor langt bør man gå? Det er noe man som markedsfører bør tenke gjennom.
Expert kom ut med en tilbudsavis i dag som tar dette et skritt lenger. Hvis du for eksempel har lyst på de testvinnende, årets beste, førsteklasses QuietComfort 35 trådløs med noice cancelling, som koster litt under 4000, og ikke har litt under 4000,- så trenger du ikke å bry deg om du ikke har råd. Du kan kjøpe dem allikevel, og betale 317,- PUNKTLIG! hver måned. Du la kanskje merke til at jeg skrev punktlig litt tydelig?
Expert gjør ikke det. De skriver en liten stjerne og "* Med 12 måneder 100% rente- og gebyrfri delbetaling", og så står det nederst på siden en liten stjerneforklaring - denne hersens lille stjerna betyr sjelden noe godt - noe jeg ikke klarer å lese uten briller: "Ved å ikke betale i rett tid går man over til følgende betingelser: Eff. rente 33,9%, kr 15 000,- 0/12 mnd, totalt kr 17 499". Skjønte du den?
Ikke så helt lett å skjønne kanskje. La meg forklare; Det betyr at hvis du betaler riktig i 5 måneder, og så ikke greier det den 6. måneden, så må du betale 750,- ekstra for høretelefonene "dine" hvis vi antar du bruker et år på restnedbetalingen. Det betyr det. 4544,- sånn omtrent koster hodetelefonene da. Hvis du ikke hadde råd til dem... sånn egentlig, oppriktig talt.
Det er dyrt å være fattig. De som har dårligst råd får de dårligste ordningene - hvis de tar dem. Medisinen mot dårlige tilbud er kunnskap og selvkontroll. Det kan være vanskelig, men det er lurt å vente til man har råd til ting.
Så til det etiske. Er dette forsvarlig markedsføring. Er det forsvarlig å lokke folk som nok ikke har råd til det til å handle allikevel. Myndighetene vurderer tiltak for å stagge kredittkortgjeld kan vi lese i en sak, som forteller at denne gjelden stiger med 10% i året. Folk får problemer. Og mens de gjør det fortsetter Expert med å markedsføre kjøp med utsatt betaling. Riktignok gratis. Men ikke hvis du misligholder nedbetalingen. Da blir det fra gratis til kanalldyrt i en fei. I samme tilbudsavis tilbys også Expert Handlekonto, et samarbeid med Santander Consumer Bank, med renter på samme nivå. Knalldyrt altså.
Jeg vil råde alle som ikke har råd til ting til: La vær hvis du kan. Og til de som driver markedsføring: Er dette helt forsvarlig? Er det etisk innenfor? Vet de som går på denne type tilbud hva de gjør? Gjeldsveksten tyder ikke på det. Du som skal lære faget - tenk gjennom valg du tar.
Kan vi stå for dette?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar