Yoghurt kan brukes til så mangt... Bilde: Oxytousc |
Noen ganger er konkurransen eller folks villighet til å betale noe for en vare slik at det er vanskelig å skru opp prisen. Hva gjør man da? Som Tine kanskje - skrur opp prisen, men lar prisen stå. Høres kanskje rart ut, men trikset er enkelt nok. Litt mindre for samme pris. Litt mer presist; ca 19% dyrere.
Eller man kan legge litt mer i pakken, og ta mye høyere pris, slik Polly gjør i eksempelet. Litt mer presist 18,7% dyrere.
Påfallende likt mye dyrere? Kanskje.
En ganske kraftig prisoppgang, nesten helt uten at man legger merke til det. Det fokuseres naturligvis ikke på dette.
Nyheten er ny pakning, nytt lokk eller ny større pakning. Og så er jo ikke 22,90 og 29,90 så ulikt ved første øyekast - ikke når du får større pakning ihvertfall.
Litt vassere er Schweppes - ny form på flaske. Ny flaske 1 liter. Samme pris som for gammel 1,5 liter. Det er 50% dyrere pr liter.
Les saken på Adressa.no, og la deg facinere over hvordan pris kan brukes - nesten så man ikke merker det. Men det er klart at besparelsen for den som skal levere blir ganske store hvis man selger ganske mange enheter.
Litt rart hvordan vi oppfatter pris? Eller hva?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar