onsdag 12. februar 2014

XXTra lave priser?

Du har sikkert sett det. Jubeluke, helsprøe dager, sjokkuke eller Ryddesjau. Rydd fram de svulstigste superlativene - det er salg? Eller - det skal selges? Ikke så godt å vite...

XXL har det - sier de. Ryddesjau altså. "Opptil 60%" og opptil "50% på våre allerede lave XXL priser", skriver de. Vel og bra? Eller vel, vel, og ikke så bra?

Ihvertfall har Forbrukerombudet en klagesak på XXL, leser vi i en artikkel på kampanje.com. Det er konkurrenten som har klaget dem inn etter at XXL klaget inn Gresvig detaljhandel (G-Max) for det samme. Aner vi katteslagsmål? Hard konkurranse. Men oppi selv det må man være sannferdig og ikke villede. Forbrukerrådet truer nå med bot for å bruke salg uten å ha reelle førpriser å ha salg i forhold til. Hvis du setter en pris på en vare, så gjør du det. Det er ikke salg fordi om du setter den slik at du mener det er salgspris. Du har ikke lov til det i markedsføringen, nemlig. I markedsføringen skal alle påstander kunne dokumenteres når du sier dem.

"Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer." står det i markedsføringslovens §3.

Det gjelder også sportskjedene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar