mandag 3. februar 2014

Vanskelig å finne god plass

Starbucks holder på å bygge seg opp i Norge. Gode nyheter for "frappuchino med karamell"- eller "gingerbread-latte"-elskende kunder.

For Starbucks er plass viktig. De skal ha 32 til 36 butikker i Norge. I en nyhet på e24.no leser vi at de sliter med å finne gode nok lokaler. De har en meget bevisst holdning til både størrelse og plassering av lokalene, leser vi. Foruten dette er lojale kunder et poeng, kan vi lese i en tidligere sak.

Interessant bransje for oss by- og reisefolk dette, for det er der mange mennesker er samlet, i byer og på flyplasser vi ser at de dukker opp. Norge har en interessant blanding av (omtrent) verdens høyeste kaffepris og høy mengde drukket kaffe pr innbygger.

I tillegg har vi det som vi kan kalle forbrukssentiment - mengdens psykologi, tonen i markedet, eller i dette tilfellet en generell villighet til å bruke penger på slike ting som kaffe. I Norge har vi en forbruksvillighet som nok slår mange andre land. Andre land sliter tungt med følgene av en finanskrise, ledighet og manglende aktivitet. Så at Norge er et interessant marked for denne bransjen er det liten tvil om. Det blir interessant å følge den, og hvordan ulike aktører finner sine grunner til at de skal vinne konkurransen. Markedsføring handler om det - finne en markedsstrategi som gjør at du fortjener å vinne.

Doble frappuchinotanker om dette? Legg igjen en kommentar da vel...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar