fredag 28. februar 2014

Praktisk prissetting

"Kavli - godt og praktisk - faktisk"  og Tine Fløtemysost er eksempler på praktisk prissetting, og hva man kan gjøre i kombinasjon mellom pris og produktutvikling.

Ser du forskjellen? Vi starter med Kavli.

Super BaconOst-  Til og med 20 øre billigere enn varianten rett ved siden? Påfallende likt. Til man gransker det - kilospris 195,33 i forhold til 147,50. Verdt den lille forskjellen? Hmmm?

Men det oppleves ikke sånn - for pakkene er ca like store. Superbaconosten ser og presenteres mer eksklusiv, men er det er altså 50 gram mindre. Regner man det av 200 gram blir det 25% mindre. Skulle tilsi en pris på 22,125. Så spørs det om det er ekstra bacon for over sju kroner i det vesle begeret? Ikke godt å si. Men det er ikke slik folk regner. De ser pakningen - ca like stor. Ca like dyr. Og super! Og med ekstra mye bacon!

Vårt andre eksempel her dreier seg om smøremyk brunost. Her står prisingen praktisk rett ved siden av hverandre. Da er de lett å sammenligne. Skal du velge den billige smøretuben eller den dyre tradisjonelle tro? Nei, vent litt. Den dyre har en kilospris på 73,20. Den "billige" har en kilospris på litt over 100 kroner mer (!). Forskjellen er litt mer vann i tubevarianten, og at den er pakket i tube. Det er ihvertfall det de sier i reklamen. Hundre kroner mer for en skvett vann og en tube (eller mer presist 5 tuber, som svarer til 1 kilo ost)? Verdt det?

Igjen - plasser en lav pris ved en høy pris. Og vips - folk opplever ikke tuben som dyr? Pris er ikke objektivitet, det er (også) hvordan du opplever det. Og legg merke til at de fleste prisene er rett under hel tier eller femmer. 29,30 og 29,50 - under tretti kroner. 34,90 under trettifem kroner. Psykologisk prissetting er prissetting som tar hensyn til opplevelsen.

Pris er altså et ganske facinerende redskap. Det gir utslag på hvor mye vi tjener - og prisen gir utslag på hvor mye vi selger. Inntekten er prisen for varen ganger hvor mange du selger. Lav pris gir vanligvis høyt salg, men lav inntjening pr stk. Høy pris gir vanligvis høy inntjening pr salg, men lavt antall. Det gjelder å finne en god balanse på dette. Det er prissetting. Høyest mulig antall solgt og best mulig inntjening pr salg er idealet.

I tillegg forteller prisen noe - den sender et signal på om noe er bra eller dårligere. Høy pris er noe de fleste oppfatter som et signal om at noe er bra. Det er en tankeforenkling. Trenger ikke være slik, men de fleste oppfatter det slik. Du oppfatter nemlig en god del du ikke tenker så nøye gjennom også. Basert på erfaring - hvordan ting pleier å være. Dyrt - dvs bra. Og så tenker

Så - er ost dyrt? Tenk over hva du legger i det...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar