tirsdag 10. november 2015

007 Seamaster

Ikke helt tilfeldig - Omega Seamaster 300 Spectre titter fram
Finnes det noe tøffere kar enn denne Bond, James altså, James Bond? Han er flink å kjøre både bil, båt og motorsykkel, og kan hoppe fra hus til hus , selv om de raser sammen, eller fra et helikopter om det trengs. Og jaggu har han ikke en småvittighet på lager i selv de mest pressede situasjoner.

Filmen blir beskrevet som en lekker visjon av den moderne James Bond - Daniel Craig altså. Og spekulasjonene er allerede i gang. Hvem overtar etter ham? En steinhard kar. En film som er en liten "escape from reality" i dagliglivet. En dagdrøm, en...

En hva?  - en opplevelse av stemning, en assosiasjon. En rolle og en figur. Og denne stemningen vet klokkemerket Omega å utnytte. De har nemlig hatt produktplasseringer i Bond-filmene de siste 20 årene. For drømmen om en klokke passer godt inn i Bond-universet. Og de har laget en spesialutgave; OMEGA Seamaster 300 SPECTRE Limited Edition - James Bond 007s klokke.

Omega-president Stephen Urquhart forklarer forholdet til nettstedet Kampanje:
"- Det er viktig for oss å bli assosiert med noen av de mest ikoniske stjernene på film. Det er vanligvis skuespillere eller skuespillerinner som er en merkevares ansikt utad, men siden Bond er en karakter gir det oss muligheten til å samarbeide med ulike skuespillere."

For noen merker er mer enn de er. Ser du nøye etter er det bare en klokke. Men med en Aura. Og denne auraen - assosiasjonsskyen - rundt produktet. Urquart fortsetter:
"- Hvis du ser på James Bond som en karakter så betyr det mye å bli assosiert med han. Han er en mann som krever det beste, setter pris på stil og er avhengig av god kvalitet. Dette gjenspeiles i alt fra bilen han kjører til dressen han har på seg. Det at han velger et Omega-ur bekrefter omdømmet til produktet vårt."

Omgivelsene stemmer, kulheten og helheten stemmer. Og Omega bruker dette i reklame, på film i trykk og på plakater, og de er med som produkt plassert i filmen.

Og at dette har betydning kan måles, viser Urquart til:
"Klokkesalgene øker før og like etter lanseringen av nye Bond-filmer.
- Tradisjonelt sett øker salgene rundt nye premierer. Det er mange klokkeentusiaster som venter på limited edition-modellene, så vel som folk er interessert i klokkene som brukes av karakterene i filmene. Vi når en ny kundegruppe gjennom produktplassering i filmene, så det pleier å være en økning i interessen for James Bond-klokkene på denne tiden. Vi gjør i tillegg en del promotering av produktene i tiden før premierer, så dette hjelper naturlig nok på."

Limited modeller spiller på den menneskelige tendens til å slå til på ting som ser ut til å forsvinne. Begrenset opplag, en følelse av at gjør du det ikke nå vil du aldri kunne gjøre det. Det handler ikke om hva man kan oppnå, det handler om hva man går glipp av hvis man ikke gjør det. Bruk "tidsvinduet". Effektivt i markedsføring - mye mer handlingsdrivende med "ikke gå glipp av" enn "dette får du".

En annen som henter aura fra Bond er Heinecken. I Norge er ikke alkoholreklame tillatt, men hvis du vil se filmen - ikke som reklame, men for markedsføringsmåten, så finner du den her.

Merkevarebygging handler om å bygge noe mer enn selve produktet...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar