VWs fabrikk i Wolfsburg, Tyskland. |
Jeg har tidligere skrevet om at VW er i trøbbel. Kortversjonen om denne saken er at konkurransen i bilbransjen er stor. Man konkurrerer med pris og ytelser. En av ytelsene er hvor mye bilene forurenser. Dette spiller også inn på av avgiftene, og dermed totalprisen på bilen. Fokus er derfor stort på utslipp, og økende. Mange legger stor vekt på tallene for forbruk og utslipp når de kjøper bil. Det vet VW naturligvis. Mye innsats legges ned for å gjøre det godt i forhold til dette.
Noen "smartinger" i VW-konsernet fant ut at man kan bygge inn en eget testmodus i bilene, sånn at de merker når de blir testet, og går over i et mindreutslippsprogram når bilen oppdager at testing skjer. Dette er naturligvis lureri, og VW har fått mye kritikk for det. Dette spiller inn på omdømmet. De framstår som uærlige og fuskete. Topplederen i VW og flere ledere innenfor utvikling måtte gå fra stillingene sine på grunn av jukset. Og der står saken. Eller ikke helt. Man er ennå ikke sikker på omfanget av saken, også bensinbiler kan være rammet leser vi. Det er heller ikke klart hvordan den kan rettes opp. Og i mellomtiden blir kunder litt usikre. Faller verdien? Blir bilene dårligere? Det er en usikkerhet som ikke er gunstig i et kundeforhold. Og - Dette kan bli dyrt for bilkonsernet.
I tillegg leser vi at børsverdien stuper. 24 milliarder euro i markedsverdi er borte. Hva betyr det egentlig. Hva har børs å si? Hva er børs?
En børs er et sted hvor verdipapirer selges, og hvor informasjon om firmaene som har betydning for dette formidles. Et verdipapir er for eksempel at man eier VW. En aksje er et eierbevis på at man eier en liten del av for eksempel VW. Har man alle aksjene som er utstedt for et firma, så eier man alt. Eierandelen en aksje tilsvarer er oppgitt på aksjen. Hvorfor vil folk ha aksjer? Jo, det er flere grunner til det. Man kan ønske å ville styre et firma - man har kanskje industrielle ambisjoner om å få til noe. Tjene penger på noe. Ønske om avkastning - dvs få det vi kaller for utbytte av selskapets overskudd. Man kan også oppleve at verdien på selskapet øker. Også dette er en grunn til å ha aksjer. De som har hatt aksjer i vellykkede firmaer kan hvis de vil selge aksjene videre for mye mer penger enn de selv ga for dem. Verdistigningen blir derfor viktig.
For selskapene er det viktig at aksjeverdien holder seg av flere grunner. For det første fordi eierene har en interesse av det hvis de skal selge aksjene. Eierene vil derfor at firmaet drives slik at folk får tiltro til firmaet, og kan tenke seg å kjøpe aksjer der. Denne verdien i markedet er også viktig for at firmaet kan få tilført penger hvis de foretar en såkalt kapitalutvidelse. Hvis firmaet trenger å få tilført penger utenfra, og kanskje ønsker å selge nye aksjer for å få til det, forutsettes det at markedet har tiltro til selskapet.
Omdømme er et begrep vi bruker om hvordan selskaper anses. Dette er summen av tanker folk har om et firma. Hvilke tanker som dukker opp når man tenker på for eksempel VW. Nå er det preget av uredelighet og fusk, dessverre. Mye av innsatsen som har vært lagt ned i at tankene skal være nyskapende, tysk kvalitet, miljøledende - står på spill. Dette handler om firmaets evne til å skape forretningsmessige resultater - troverdighet, pålitelighet. For et stort firma er dette derfor svært vesentlig. Vi kan derfor vente i spenning på hvordan saken vil utvikle seg for VW. Og ikke bare VW - også andre bilmerker har vært knyttet til skandalen. Men de har foreløpig ligget litt i skyggen av skandalen.
Vi føl(g)er med Volkswagen - og håper at de får kontroll på saken...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar