søndag 29. november 2015

Det tar lang tid å lage god mat fort


Tenker du I'm lovin' it når du ser dette?
McDonalds har fått mye pes for maten. Hvor sunn den er - hvor bra den er. Nå skal de gjøre noe med det. De bygger McDonaldsmerket.

Mange forbinder kjapp mat med dårlig. Det må det kanskje ikke være? Og McDonalds har med seg Felleskjøpkledte i sine nye reklamer. Maten lages av bønder. Det er ferdiglagingen når kunden er der som er kort forteller de oss. Som om vi ikke visste det. Men det er det de er - kjapp. Kjør gjerne gjennom - Drive thru.

Merkevarebygging handler om å være klar - stå for noe. Bli gjenkjent, likt og kanskje viktigst av alt, stolt på.  Etter Supersize-me er nok det en utfordring. Men om de nå ikke er verdens sunneste - det går rett vei har de fortalt oss. Nå forteller de at det er ordentlig mat. Men kjappest - det er de. Og likbar - er de ikke?

Skal du ha et merke som lover noe må du "leve det". Du kan ikke bli kjent for noe du ikke egentlig er. Merkevarebygging er ikke bare trylling. Det er innhold. Det må leveres, igjen og igjen.

Gode merker er tydelige og tydelig forskjellig på noe. Det trenger ikke være noe konkret, det kan være en følelse eller aura - men det må være noe som betyr noe for folk -  oftest ledende på det de velger å være - ikke en i mengden.

Og så gjør gode merkebyggere riktige ting. Gode merker erfarer man, fordi merkene er ikke bare symboler og farger, skrift og alle detaljene rundt det - det er opplevelsene og tankene til forbrukerne.

Merker kan man si har to dimensjoner - gjenkjenning og assosiasjon. Gjenkjenning kan hjelpe til å bli husket og gjenkjent, og gjør at man kan gjenta budskap, og bli husket og gjenkjent lettere. Det er altså rasjonelt. Det hjelper til at man blir funnet igjen i valgsituasjoner som jo kjøp er. Assosiasjoner er litt mer komplisert. For det er hvilke tanker som forbindes  - omdømme i praksis altså. Innholdet.

Det er disse tankene McDonalds nå jobber med i Norge sammen med reklamebyrået DDB i Oslo. I våre dager er merkebyggingen ikke annonser og propaganda. Det er også kommunikasjon i nettverk av folk. Folk du ikke styrer. Det handler om å bli oppfattet på en ok måte. Og  å motarbeide noen myter, som McDonalds kaller det.

Les saken på Kampanje.com, og se på filmene og bedøm selv hvordan de gjør det for å bygge merket videre - de rette assosiasjonene. Har du tro på at de lykkes med dette? Og hvorfor?  - eventuelt hvorfor ikke? Markedsføring handler om å reflektere over sånt.

Og har du synspunkter så del dem gjerne i kommentarfeltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar