Tromsøavisa Nordlys |
"Vi har lesere som tror annonser er redaksjonelt innhold" - leser vi.
Burde flere gjøre det samme, spørres nyhetsredaktør Jostein Larsen Østring i saken?
"- Jeg mener personlig at det vil være en ærlig sak å kalle reklame for reklame, eventuelt annonse, men dette må enhver redaktør selv ta stilling til. "
All mulig ære til redaktøren for å ta sin egen troverdighet på alvor!
En annen interessant sak om såkalt content marketing som er svært i vinden for tiden som fagbegrep innen markedsføring, finner du i denne saken av Kreativ leder Erik Heisholt. Saken har overskriften contempt marketing - forakt-markedsføring altså. Markedsføring som egentlig ikke bryr seg så hardt om forbrukerne. En type markedsføring - "customer be damned"-måte å se det på. Kunden vil kjøpe. En måte som var kjent fra den tidligste markedsføringens historie "the public be damned" - riktignok ikke som noe svært suksessfull måte å drive en virksomhet på. Markedsføringen utviklet seg fra det - og det av en grunn. Det som ikke tjener befolkningen har på sikt ikke livets rett.
De svorne tilhengerne av content marketing vil fnyse av dette, og si "forbrukerne er ikke dumme" og "vi gir forbrukerne mer relevant informasjon". Til det kan man si at hvis forbrukerne ikke er dumme, så vet de nok å skaffe seg relevant informasjon. De trenger ingen som tenker for dem. Content marketing handler i stor grad om å redde inntektsgrunnlaget til nettaviser og gjøre annonser mer effektive. Det er et forsøk på å selge mer. Avisene er i en spennende tid, hvor inntekter faller, og hvor mange lurer på om de skal begynne å ta betalt for nyheter. Det er naturligvis krevende å både skulle tjene mer og handle langsiktig lurt.
Den som driver med markedsføring må tenke gjennom det man gjør - både praktisk og etisk...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar