fredag 20. november 2015

500 saker!

Første heading så slik ut - før bloggen ble utvidet noe
Bloggen her har akkurat nå et aldri så lite jubileum. 500 artikler er skrevet siden jeg startet bloggen høsten 2012. Det kan passe med et lite tilbakeblikk, selv om man ikke skal bli for selvhøytidelig.

Bloggen startet med et ønske om å forklare noen begreper som ikke sto forklart i de eksisterende lærebøkene, eller sto litt diskutabelt forklart der, og delvis helt misvisende. Faglig oppdaterthet er en annen begrunnelse. Skal du bli flink må du følge med i faget. Bloggen hjelper deg med det.

I tillegg tenkte jeg at det er fint at man har tilgang til lærestoff etter at man har gått på skole også. Læringen blir litt mer livslang av det, og det synes jeg er et fint prinsipp. Det er mye fokus på at man bør dele kunnskap. Også det synes jeg er en bra tanke. Derfor - det du finner her er det bare å lese. Alt ligger åpent. Jeg setter pris på om du oppgir kilde om du refererer til det, men gjør du det så håper jeg du jeg har nytte av det. Og er du uenig, så fyr løs - legg igjen kommentar! Da kan også flere bidra i diskusjonen.

De fleste saker har lenker man kan klikke på for å lese kilder sakene bygger på. Skal man drive med markedsføring eller lære det, bør man følge med. Håper denne bloggen inspirerer til det. Bloggen kan leses både på datamaskiner og nettbrett og i en noe enklere versjon på mobiltelefon. Da er noe av funksjonaliteten borte, men sakene er tilgjengelig og lettere lesbare for mobil.

Artikkelen med overskriften "Holdninger" var min første artikkel 25. september 2012, og er fremdeles på topp fem-lista over mest leste artikler. Gjengir topp 10-lista mi her (målt i antall lesere):

1) Diffusjon og adopsjon
2) Behov, Fugelli, Maslow og Converse
3) Behov og motivasjon
4) På tide med en situasjonsanalyse
5) Holdninger
6) Om markedsundersøkelser
7) Dagens markedsføringsopplevelse
8) Segmentering
9) Markedsføringens tre dimensjoner
10) Reklame er et valg

Ikke så overraskende leses de tidlige sakene mye. De handler om tema jeg savnet stoff om, og sakene har vært der lenge, og handler om ting folk ofte søker på. De fleste som kommer til bloggen min kommer fra Google. Søkeordet som vinner søkestatistikken på bloggen min er forresten "Maslows behovspyramide".

Du lurer kanskje på navnet til bloggen - ad-venalicium.blogspot.com? Mange gjør det. Det er jo et ganske rart navn, synes du ikke? Historien bak det var at alle lure navn jeg kunne komme på var opptatt. Alle! I 2012 gikk jeg på et kurs i latin. Ad venalicium er latin og  uttales med k-lyd for c, og betyr omtrent "til markedet" eller "til markedsføring". Heldigvis må man ikke huske på navnet for å finne bloggen.

Bloggen er fri og ubundet, og skrives etter frie journalistiske og faglige prinsipper. Tidvis fører det til at bloggen skryter av firmaer, tidvis kritiserer den firmaer.

Denne saken er sak nummer 500, og handler altså om bloggen selv...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar