onsdag 4. november 2015

De store er dårligst likt

Ikke alle har slik kopp...
Nye tider i telebransjen? Du har kanskje sett det i reklame - mindre leverandører som sier de har de mest fornøyde kundene? Eller reklamen om det stakkars barnet som ikke får være med på klassetur fordi de må gi pengene til teleselskapet?

I denne saken virker det som om de har rett. Netcom, Telenor og Telenor-eide Djuice gjør det dårligst. Talkmore, Chess og Onecall derimot er kundene mer fornøyd med.

Det er for de store en bekymringsfull trend at kundene deres er mindre fornøyd, pluss at det virker som om det skjer noe med kunders lojalitet. De bytter leverandør mer enn før. Foruroligende signaler for de store som nærmest har vært enerådende tidligere. Når Telenor i tillegg opplever oppslag om manglende forretningsetikk, så har de grunn til å frykte dårligere tider.

Og i saken kan du lese tanker om hvordan de skal møte dette. Med butikker - tilgjengelighet og serviceopplevelse. Jeg har skrevet om mitt forhold til Telenor på denne bloggen før.

Der har de noe å ta tak i tenker jeg... Det spennende med en slik sak er å følge med, og tenke hvordan ville jeg gjort hvis jeg var i denne bransjen. Det er sånn man blir bedre i markedsføring. Diskuter det gjerne med en du kjenner, og se om du kan bruke noen av tankemåtene fra fagstoff. Hvilken posisjon bør de forsøke å lage seg? Hvordan kan eller bør de videreutvikle tjenestene sine (produktet)? Hvilke kundegrupper kan de tenke seg - er det noen de har bedre grunnlag for å skaffe seg som kunder? Hva skal til? - Hva styrer folks valg av telefonabonnement? Hvordan vil bruken av tjenestene utvikle seg framover? Hvordan skal de pakke produkter - telefoner, abonnement og bindingstider? Hvor bør de selge? Er det noe stort poeng å ha fysiske butikker for slikt lenger? Kanskje for noen? Tenk grundig gjennom slike ting - det er da du blir bedre i markedsføring - når du har en grundigere, mer gjennomtenkt måte du kunne tenkt deg å gjort det på. Når du forstår markedet - har tenkt gjennom det.

Og - legg gjerne igjen ditt synspunkt i kommentar under...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar