torsdag 12. november 2015

Rema og Coop sponser

Hvilke assosiasjoner vekker dette?
Rema skal være sponsor for Norway Cup, mens Coop tar over som Rosenborg-sponsor. Hvorfor gjør de det?

Litt morsomt sagt ville det kanskje passet best andre vei - Norway Coop... (ai -  det var en bløt vits?)

Men hvorfor bruker de pengene slik? Hvorfor i alle dager skal Rema sponse noen i det hele tatt? Blir det bare lave priser av det?

"Vi mener at vi fikk utrolig mye igjen for våre sponsorinvesteringer i Rosenborg.  Så kom vi til et tidspunkt da Sparebank1 ønsket å bli hovedsponsor, mens vi i Rema 1000 etter en helhetsvurdering valgte å satse mer på sponsing av breddeidrett, barn og miljø i hele landet etter mange år som hovedsponsor for RBK. Rema 1000 har butikker fra sør til nord og kjøpmennene er aktive i nærmiljøet som sponsorer." sier sponsorsjef og tidligere Rbk-spiller Vidar Riseth

De får igjen altså - har litt hardt for å tro at for eksempel en million i sponsing gir ekstra handel for en million, har ikke du? Eller kanskje ikke. Hva avgjør hvor du handler. Det spiller vel ikke noen rolle hvor du kjøper melken hen? Hva avgjør hvor du faktisk gjør det? Underbevisstheten kanskje. Når du drar fra arbeidet eller skolen, og stikker innom for å handle - tenker du da på rema, eller tenker du på Coop Extra? Mega? Eller Kiwi? Hva er det som gjør at du drar til det ene eller andre stedet? Vane kanskje. Eller hvordan det ligger til - hvor det er praktisk å dra forbi. - Men hvis det er flere muligheter - det stedet som har "limt seg fast i tankene dine" - assosiasjoner.

Du tenker kanskje - jeg vil støtte idretten. Og så drar du og handler hos Rema? Eller du tenker at det spiller jo ingen rolle, hvem forbinder jeg med hva. Hvilke assosiasjoner vekker den ene eller andre butikken - kan spille en rolle. Om de er miljøvennlige, billige, vennlige, har god service - kort og godt hvilke tanker som vekkes når du hører det ene eller andre firmaets navn.

Hvis nok folk får gode nok tanker om et firma , så handler de kanskje helst der? Dette gjør at Rema virker mer engasjert, samfunnsbevisst, støttende til breddeidretten, gir tilbake noe til kundene. Den type tanker. Ikke dumt når kunder skal velge hvilken butikk de skal handle hos av ganske like alternativer...

Og da lønner det seg kanskje?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar