onsdag 11. november 2015

Netthandlere frykter salgstopp

Folkens - det er snart Black Friday igjen. Og vi handler som gærninger.

fredag 27. november blitt dagen for neglebiting for dem som driver nettbutikker, leser vi. Stopper serverne da opp, taper nettkjøpmannen både penger og tillit.
"– Black Friday var uten sammenligning dagen med høyest trafikk i fjor og vi spår en ytterligere dobling i år, forteller Yngve Bollie, salgsjef i Trollweb som drifter en lang rekke mellomstore norske nettbutikkene."

Black Friday er en merkelig dag  i Norge. En ny dag i handelssammenheng. Er du usikker på hva den betyr, så kan du lese denne saken jeg skrev om det i 2012. Handelen finner stadig på nye påfunn, markerer ulike mer eller mindre søkte dager og sesonger, og jubileer for de mest ubetydelige ting som om det var viktige begivenheter for å få til aktiviteter. Og de lykkes tydeligvis med det kan vi lese.

Tenk også gjennom - hva er det viktigste i markedsføring? Svaret er at det spørs hva du driver med. Det viktige med markedsføring er oftest å tjene penger, dekke noens behov, og være sånn rimelig fornøyd begge parter etter at handelen er gjort. Da må du planlegge for å finne kunden, eller at kunden finner deg. Du må tilfredsstille kundens behov, og gjøre det praktiske på en slik måte at kunden gidder å handle med deg. Slik har det blitt. Med netthandelen er kunden bare et klikk unna deg. - Konkurrenten også! Både deg og "din kunde".

Den som vinner har nok tenkt best gjennom sakene sine, og utfører dem best. Det å tenke markedsføring er å være litt systematisk, trinn for trinn - kjenn deg selv, din bransje, dine konkurrenter, dine samarbeidspartnere og dine kunder. Sett gode mål som du kan styre etter. Det at du kan styre etter dem krever at målene er klare, realistiske og at du får med deg folk for å nå dem.

Skal du styre må du også vurdere deg selv og andre - derfor må målene være målbare i tid og omfang. En god markedsfører har klare tanker om hvem som skal være kundene, og tenker gjennom - hvordan finner dem og hvordan vi vinner dem. For å få kunder er å vinne - over konkurrenter, og over alternativer. Hva skal gjøre at vi vinner? - Er det produktet selv og egenskaper ved det? Er det prisen? Kan det være at det er stedet vi er eller stedet vi kan levere, eller tiden før vi leverer, eller evne til å levere? Eller skal det være at vi påvirker mulige kunder bedre enn andre - til å kjøpe og til ikke å returnere? Dette er altså konkurransemidlene. For nettbutikker like mye som for alle andre.

Og så er det at vi er god i markedsføring det at vi bestemmer aktivitetene i markedsføringen - og gjør dem - og gjør dem bra. Og at vi er opptatt av å måle, vurdere og lære for å bli enda bedre. Kutte ut ineffektivitet, sommel, tull og feil vi gjør. Det er ikke til å unngå at man gjør feil. Men det er unødvendig og dumt å gjøre samme feilen igjen. Da lærer man ikke. I en markedsføringsjobb jeg hadde for noen år siden var det en leveregel "you can allways improve" - Du kan alltid bli bedre. Et annen leveregel var "fanden ligger i detaljene".

Det er ofte de små ting som ødelegger, og hindrer store ting fra å skje.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar