TV er et av feltene som er i forandring - blant yngre særlig |
Denne gangen er det elektronikkbransjen som "ser inn i spåkulen etter tallenes klare tale", heter det i saken fra e24.no. For trender synes i salgsutvikling. Den første trenden er lett å registrere. Det selges færre bluray-spillere og filmer. Folk vil heller streame. Da slipper man å planlegge innkjøp eller leie eller hvordan man gjør det. Man kan la innfallene styre når man føler for det, og man har god nok nettkapasitet til det, stort sett. Dessuten blir diskusjonen om hva man skal se reell, ikke den som har kjøpt filmen. Man sparer plass, og det er i grunn mange gode grunner til at dette skjer, både med musikk og film.
Neste trend er tendensen til å kjøpe helse-gadgets. Vi blir mer opptatt av helse. Det betyr økt fokus på mat og tilberedingsmuligheter, råstoffbearbeiding. Når dette blir viktigere øker også villigheten til å bruke penger på denslags. Og målere - apparater som måler puls, søvn, blodtrykk, skritt, hvor vi har beveget oss osv. Dette er en kontrast til synspunkter i en tidligere sak på bloggen her. Kanskje vil smartklokkene slå til?
Kjøkkenet er den siste trenden - vi kjøper ikke mer, men dyrere løsninger, viser tallene. Vi legger mer i apparatene. De skal ha design, og fortelle at vi mestrer kjøkkenets utfordringer. Koblet til at vi skal signalisere at vi er opptatt av helse. Juicere for eksempel. Sunnhet i hver dråpe. Du trenger kanskje en dyr maskin som kan lage den?
Nettbrett sliter, overraskende nok, og fotoutstyr sliter kanskje ikke så overraskende, i følge samme tall. Og mobiltelefonene faller noe. Halve den norske befolkning kjøpte mobiltelefon i fjor. Men prisen falt ikke - vi kjøpte noe dyrere mobiler i snitt.
Interessant å følge med og tenke produkters livssyklus...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar