fredag 13. februar 2015

Merkevare, varemerke og andre merker

Det er flere som prøver å rangere beste merkevare.
Du vet sikkert hva en merkevare er. Cola, Toyota, Rolex, Levi's, Mercedes, Apple. Eksempelene er mange. Merker er som personligheter.

Når man bygger et merke gir man assosiasjonsegenskaper til produkter. Man gir tilleggstanker. Måter og oppfatte dem på. Dette er merkevare. Det som skiller Cola fra annen brus. Det som gjør Toyota til en kvalitetsbil. Det som gjør Rolex til en annerledes klokke - mer annerledes enn man kunne funnet om man fikk den undersøkt den til i et laboratorium om man gransket den objektivt.

Den som driver med markedsføring legger ned betydelige pengebeløp i dette. Derfor kan man registrere og få beskyttet varemerker. Det er en egen lov om det. Se også hva de ulike symbolene om dette betyr.

Og så er det de siste merkene da. Du har sikkert sett dem - på ulike produkter. Energy Star, CE, Svanemerket, Bra miljøval, og Nøkkelhullet... Mange ulike merker man kan merke produktene med for å være med på et felles miljøløft, eller for å skryte litt - kjøper du vårt får du i tillegg .... Det kan være mange grunner til at man ønsker slike merker. Klikker du på lenkene i denne saken kan du lese mer om hva merkene står for.

I tillegg skal varer merkes på spesielle måter. Les for eksempel om merking av matvarer her.

Så ordet merke brukes i mange sammenhenger - merk deg det ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar