Såkalte sjokkselgere (salgsstativer) med Cola life |
Nå får de så korken passer for sitt reklameframstøt leser vi i vg. Kjøp en cola life, få originalen. Reklamekampanjen ble kjørt i Narvesen-butikkene, og får kritikk for å fremme mengdeforbruket av Cola.
Det er nemlig ikke videre sunt å drikke brus, også Cola og Cola life. Men det er særlig det at reklameframstøtet oppfattes å henvende seg til barn som ergrer Forbrukerrådet.
Markedsføring rettet mot barn skal man være forsiktig med, fordi deres evne til å bedømme om de blir påvirket er nokså lav. Derfor er markedsføring rettet mot barn et eget felt i markedsføringsloven.
Og det å påvirke barn er nok nettopp det Cola forsøker på. Gi barna (og andre) erfaring med å drikke Cola. Så er vanene og holdningen etablert og tilstede. Straks man har etablert en atferd, for eksempel å drikke brus, går man ubevisst i gang med å forsvare egne handlinger. Og av det utvikler man holdninger. Stort sett holdninger som er i samsvar med det man gjør, fordi man har gjort det. Det er litt ubehagelig å ha gjort noe dumt. De fleste har en tendens til å tilpasse holdningene sine av det, nokså ubevisst. Man gjør altså noe som kanskje ikke er helt bra, og så finner man "gode" forklaringer på hvorfor dette ikke er helt dumt allikevel. Argumenter som "men den har jo færre kalorier" er god føde for holdningsdannelsen da.
Dette vet Cola. Og de vet at folk drikker litt for mye. Og at det gir penger i kassa. Det vil de nok ikke innrømme eller si på denne måten, men det er nok slik. Isteden legger de vekt på at produktet er lovlig og er helt trygg å drikke. Ikke helt oppsiktsvekkende det heller. Spørsmålet er bare hvor mye og hva den skal fortrenge eller komme i tillegg til. Men slik er det, det er et lovlig produkt, som det er lovlig å markedsføre. Og selv om man får en Cola i tillegg når man kjøper en må man jo selv passe på å bare drikke passende mengder. Sikkert derfor de har sekspakninger med 1,5 liter cola også...
I tillegg er det inntrykket av kombinasjonen av fargen grønn - miljøfargen - og bruk av "life" og "Søt fra naturens kilder" får brusen til å oppfattes nærmest som sunn. Det er den ikke, hevder kritikerene. "En halv liter bidrar med 34 gram sukker. For skolebarn tilsvarer denne sukkermengden mer enn maksimumsanbefalingen", i tillegg inneholder den søtningsmiddelet Stevia, som har et relativt lavt såkalt adi, anbefalt daglig inntak. Så noe helsedrikk er ikke den grønne Colaen, selv om den har det megetsigende tilnavnet "Life".
Pass på hvor mye du drikker ihvertfall - og tenk på hva du kan stå for i markedsføringspraksisen din, får bli det for anledningen grønne sluttordet her...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar