torsdag 5. februar 2015

Om shit og kanel? Er Facebook "Over the top"?

Børge Lunds "Kjell" har inspirert en satiriker.
Ekspertene i Norge på Sosiale medier har vært samlet til stevne. Stedet har vært Oslo Kongressenter, arrangementet het Social Media Days.

Gullenken har vært delt ut, og vinneren har hatt stor  innflytelse på sosiale medier-feltet i Norge. Det har vært klappet - mange ganger. Og nikket. Nikket megetsigende og samtykkende. Arrangementet har ikke bare vært "the place to be" - det har vært "the place not to not be". Man kunne ikke unngå det hvis man jobber i markedsføring. "It" liksom... For å sitere konferansen selv: "For deg som tar sosiale medier på alvor". Er du ikke der så gjør du sikkert ikke det?

Og paralellt med de engelske ordene som florerer har det i sosiale medier florert med harselas og satire. For bransjen oppfattes av mange som selvhøytidelig, og kanskje ikke helt ulik "Keiserens nye klær" - litt lite nytt innhold på en fantastifisert måte. Same shit, new wrapping er et engelsk begrep. Alt blir ikke nytt om du pakker det finere inn, gjør det vel?

På Twitter kan man eksempelvis finne Sosiale Medier Eliten, skråblikk på konferansens mange innslag. Og reaksjonene er alt fra at de skjønner at de blir parodiert til å beskrive det som kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen gjør det, han kaller dem "balleløse". Den satt tenker jeg...

Når selveste skaperen av "Kjell" og dermed "KjellTech" Børge Lund spørres om sin befatning med saken svarer han:
"- KjellTech-konsernet er et høyst ekte og verdensomspennende konsern, og har selvfølgelig ansatt en egen content manager for sosiale plattformer".

Hva er så meningen med min sak på bloggen her, lurer du kanskje på? Det er ikke meningen å rakke ned på verken "content marketing" eller "sosiale medier" eller konferansen. Men; Det er grunn til å passe seg for å bli selvhøytidelig. Det er det ene. Det andre er, for oss som skal følge med på slike ting som nye begreper som kommer så er det alltid vanskelig å sortere ut hva er det i dette for meg? Hvordan kan dette fylle ut annen kunnskap jeg har. Det er ikke sånn at nye tanker gjør alle tenkemåter man har brukt hittil ugyldige, utdaterte og ubrukelig. Slike nye områder oppstår sjelden.

Når en måte å se ting på har et eget fagspråk, sine grunnleggende antakelser og regler kaller man det gjerne et paradigme. Dette er et godt eksempel på noe som nærmest presenteres som det uten å være det. Å gå for målgrupper som "sosiale medier-feltet" gjør er ikke nytt. Men bruken av teknologi er ny. Det er smart å utforske om det er noe i det. Men det gjør ikke all tradisjonell markedsføringstenking håpløs. De som mener det bør kanskje lese litt igjen...

Lyst - det er verdt et forsøk...


1 kommentar:

  1. He,he, jeg tror ikke den satt så veldig ... balleløs, altså :)

    Av og til er det nødvendig å "ta i litt" - spesielt hvis man ønsker seg en reaksjon.
    Pressen reagerer sjeldent på det "normale" og metaforen syntes jeg satt, spesielt fordi jeg synes Charlie Hebdo-gjengen virkelig har "baller" ... og da blir det "hinsides" som jeg også brukte til Kampanje - å sammenligne en anonym-Twitter-profil med Charlie Hebdo.

    Også blir slike "ord" og bilder det som ofte må til for å få til en debatt. Ikke det at det ble så mye debatt forøvrig.... mange virksomheter som fortsatt ikke tar Internett feks på alvor, mediebransjen selv har blant annet undervurdert Internett i en årrekke, noe de betaler dyrt for i dag. Ref Schibsted som nå skal ansette 100 teknologi-personer for å ta "opp kampen" mot Google og Facebook. Norske nettbutikker mister milliarder av omsetning til utlandet klages det over, og rammebetingelser blir ofte brukt som virkemiddel, når mye av årsaken feks skyldes manglende innovasjon (utover gratis frakt).

    Poenget mitt er at det er typisk norsk å undervurdere. Det er typisk norsk å være reaktiv, og når realiteten slår én i trynet, så er det rammebetingelsene som ofte får skylden :)

    Jeg er ganske sikker på at mange virksomheter og ledere vil fortsette å undervurdere både Internett, sosiale medier og smarttelefonen som vår primære online-enhet i 2015, men da har de seg selv også å takke. Verden blir mindre for hver dag som går, takket være nettopp Internett og sosiale medier. Og jo lengre avstand det er mellom forretning og forbruker, desto tøffere er/blir det å tette igjen avstanden.

    En "liten" avsporing fra den opprinnelige kommentaren, men det henger samtidig godt sammen (på en måte) .. he,he.

    Ha en strålende lørdag.

    Og du ... Facebook er nok ikke "over the top" helt ennå, selv om dette har blitt spådd gang etter gang siden 2007 :)

    /Hans-Petter

    SvarSlett