torsdag 12. februar 2015

Hey ho, lets go?

Kanskje kan det måles at du tenker på framtiden? Foto: iStock
Enkelte artikler får meg til å tenke det - "Hey ho, lets go". Et sitat jeg kommer i litt god stemning av. Framtiden er på vei nemlig, men vi vet ikke helt hvordan den er.

I dag leste jeg en slik artikkel igjen. Og i tillegg så handlet den om hvordan smartklokkene vil slå an. I fjor ble det solgt 80.000. I år regner bransjen med at de vil selge 100.000. Magnus Brøyn i Coxit PR har den kommentaren om produktet jeg likte best:
- "De færreste smartklokker er blitt så populære som mange forventet. Det har å gjøre med at det er en forlengelse av mobilen vår. Vi er avhengige av å ha med oss mobilen for å få maksimalt utbytte av klokken. Det andre aspektet er at de har vært og fortsatt er dyre. Det kommer også Apple’s klokke til å være. De priser seg ut av det brede markedet, så en skal være ganske geek for å løpe og kjøpe en smart klokke."

Og videre sier han:
-"De krever altfor mye batteri. Flere av klokkene må lades daglig. Vi lader allerede mobilen på natta. Nå kommer smartklokkene i tillegg. Jeg tror dette krever for mye av vår oppmerksomhet. Det er som å ha en digital baby."

For å ta det siste først - du skal være ganske geek? - en wannabe - en som er skikkelig interessert, tidlig ute, klar for å bruke før produktet kommer, nerd... Noe sånt betyr det.

Så - Jeg tror det er meget vanskelig å bedømme slikt. Gjør følgende eksperiment - gå noen år tilbake i tid. "Alle" har fått mobiltelefon. De bruker denne til å ringe og å sende meldinger. Du er framtidsforsker og forteller med mild stemme at "om noen år vil vi bruke denne til billett når vi reiser med bussen, eller med fly. Papirbilletter - og penger vil bli for de spesielt interesserte. Du vil kunne slippe å trykke inn kode, fingeravtrykket ditt vil holde..." Folk reiser seg brydd og sier nei har klokka blitt så mye gitt, eller de ler. Ingen tror på deg.

Å være teknologispåmann er vanskelig, særlig hvis du skal treffe med spådommen. For du skal spå om folk vil bruke teknologi du ikke kjenner til å løse sine problemer og hverdagsutfordringer på måter du ikke kjenner. Og under innflytelse av ny teknologi har kanskje problemer og utfordringer endret seg. Ting du ser som vanskelig er kanskje irrelevant for dem. Og de vil være under sosial innflytelse du heller ikke kjenner. For hva først opinionsledere, senere massen, tidlig masse først, så den tregere majoriteten - gjør, kommer til å bety noe for hva som vil skje. Det er vanskelig å spå! Særlig om framtiden! Og særlig hvis man skal få rett...

En annen som tenker om framtiden i den nevnte saken har et litt annet perspektiv, nemlig Mobilansvarlig i Starcom, Karianne Haaland. Hun peker på at annonsørene kan glede seg. Hvis smartklokkene får fotfeste, noe vi ikke vet ennå, vil det nemlig kunne bety noe. Nye muligheter for å nå folk. Nye muligheter for å nå folk når de er der de er - såkalte beacons nevnes. En interessant teknologi å følge med.

Det er ihvertfall to typer beacons. Den ene hun sikter til er nettstasjoner og små sendere som sier fra - pop - der er du i nærheten av en skotype, informasjonen hopper opp. Du tar i et produkt og får vite pris og informasjon du trenger på klokka. Denne typen teknologi finnes allerede for mobiler og nettbrett. Den blir lettere tilgjengelig på armen din. Du slipper og gå med mobilen oppe. Teknologien kan brukes til å kartlegge bevegelsene dine, for å lære, og positivt sett gi deg en mer tilpasset opplevelse. Bedre planlegging. Negativt sett overvåking.

Den andre typen beacons som brukes i markedsføringen er en type filer, en slags små i praksis usynlige bildefiler, som kan knyttes til nettsteder for å se trafikk der. Det å måle og registrere atferd er en bransje i utvikling - og hvis smartklokkene slår til, så vil dette være et felt det åpner seg muligheter på for markedsføreren. Men så var det - når vet vi om det skjer?

Det sikreste svaret jeg kan komme på er snart, når markedet har talt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar